Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Planetky jako nebezpečí z kosmu s Jiřím Grygarem

Planetky jako nebezpečí z kosmu s Jiřím Grygarem

Vznik rodin planetek v důsledku kolize - kresba Autor: NASA/JPL-Caltech
Vznik rodin planetek v důsledku kolize - kresba
Autor: NASA/JPL-Caltech
V sobotu 13. července 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem RNDr. Jiřím Grygarem, CSc. Hlavním tématem budou malá tělesa sluneční soustavy – planetky.

O tématu srážky Země s planetkou se hovoří často. Někteří si myslí, že až příliš často, že je to jen strašení lidí. Jiní zase říkají, že nebezpečí od planetek je příliš veliké, a že nejsme na takovou situaci připraveni. S Jiřím Grygarem se pokusíme rozhodnout, který z těchto táborů je blíž skutečnosti.

Počet známých planetek neustále roste, jde o stovky tisíc těles. Většina obíhá kolem Slunce v bezpečné vzdálenosti, ale některé se mohou, v podstatě vlivem náhody, dostat do blízkosti Země. Existuje i skupina planetek, které se kolem Země pohybují pravidelně. Několikrát ročně slyšíme o průletu některé z planetek těsně kolem Země a známe z minulosti případy, kdy planetka Zemi zasáhla. V živé paměti máme pád malé planetky nad ruským Čeljabinskem v únoru letošního roku. V pořadu si pěkně všechny informace utřídíme a sami zjistíte, jestli vás s Jiřím Grygarem uklidníme nebo znervózníme.

Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Jiřím Grygarem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách se podíváme na obloze na konjunkce planet Mars a Jupiter a s bioložkou Janou Kvíderovou se vydáme hledat vodu a život na Mars.

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 13. července od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za dva týdny, 27. července, se vydáme s Jiřím Grygarem za exoplanetami, tedy planetami obíhajícími jiné hvězdy, než je naše Slunce.

Štítky: Jiří Grygar, Planetka, Nebeský cestopis

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.