Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Přání od týmu ČAM

Přání od týmu ČAM

ČAM - logo
Česká astrofotografie měsíce přeje všem čtenářům, astronomům, astrofotografům a přátelům astronomie hezké Vánoce, hodně štěstí, zdraví, úspěchů a jasné nebe v nadcházejícím roce 2009. Děkujeme všem za zájem a zaslané fotografie, vítězům blahopřejeme a děkujeme všem za podporu české a slovenské astrofotografie.

Do konce roku zbývá už jen pár dní a tak nezapomeňte, že máte poslední možnost v tomto roce zasáhnout aktivně do "soupeření" o titul Astrofotografa roku.

Jasné nebe přejí za tým ČAM

Zdeněk Bardon a Marcel Bělík

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!