Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Projekt Vesmírná brána startuje
redakce Vytisknout článek

Projekt Vesmírná brána startuje

Nová hala v planetáriu v rámci projektu Vesmírná brána. Zdroj: HaP J. Palisy v Ostravě.
V roce 2012 čekají Hvězdárnu a planetárium Johanna Palisy velké změny. Na konci listopadu roku 2011 bylo schváleno financování projektu, který si klade za cíl přebudovat naši instituci do zcela nové podoby. Dva hlavní prvky naší současné činnosti - tedy projekce v planetáriu a veřejná pozorování na hvězdárně - budou zachovány, současně však dojde k jejich modernizaci a vytvoření nového programu pro vás, naše návštěvníky z řad žáků, studentů i široké veřejnosti.

Projekt Vesmírná brána - moderní centrum komunikace vědy je výsledkem několikaměsíční práce pracovníků HaPJP a dalších kolegů z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Jeho hlavním cílem je vytvořit návštěvnické centrum komunikace a popularizace vědy, kde budou prezentovány zejména přírodovědecké poznatky atraktivní formou a způsobem srozumitelným co nejširšímu okruhu našich návštěvníků.

V projektu počítáme s podstatným rozšířením vstupního prostoru, vybudováním galerie interaktivních pokusů, učebny, venkovního amfiteátru a dalších inovativních prvků. Základní orientace programu pro školy a veřejnost bude vycházet z naší dosavadní činnosti, tedy z popularizace astronomie, kosmonautiky, věd o Zemi a dalších příbuzných oborů.

Budete se moci těšit z nové atmosféry a zejména z nových možností, které vám nabídneme. Především půjde o interaktivní rozměr expozice, v níž si budete moci sami vyzkoušet fungování přírodních zákonů a takříkajíc si je ohmatat vlastníma rukama.

Naši starou promítačku v sále planetária nahradí hned dva noví nástupci. Kromě modernějšího optomechanického projektoru přibude i digitální planetárium, což přinese mnohem silnější a zajímavější vizuální zážitek.

Přibudou i některé další novinky, které vám návštěvu u nás jistě zpříjemní. Věříme, že z našeho úspěchu máte radost stejně jako my. Zatím však stojíme na začátku vlastní realizace našeho projektu. Čeká nás obrovská spousta práce, a tak nám prosím nezapomeňte držet palce.

Pokud chcete zažít hvězdárnu a planetárium v Ostravě ještě ve staré podobě, máte čas do konce června 2012, pak budeme mít delší dobu zavřeno. V některých našich aktivitách však budeme pokračovat i během přestavby, a to v náhradních prostorách.

Převzato a další informace: Hvězdárna a planetárium J. Palisy v Ostravě

Kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák se nacházela v jižní části souhvězdí Herkula poblíž rozhraní s Orlem a Hadonošem.