Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Saturn ultrafialový

Saturn ultrafialový

saturn_uv.jpg
Tento ultrafialový pohled ukazuje zvlněná mračna v blízkosti Saturnova jižního polárního regionu. Ačkoliv má celá oblast viditelné rysy, kontrast mezi světlými a tmavými mračnými pásy je málo výrazný, stejně jako se zde nenachází žádné světlé nebo tmavé skvrny.

Pohled v ultrafialové části spektra dovolí studovat vysoké vrstvy atmosféry (stratosféra). Na obrázku je zřejmé, že stratosféra v tomto pásu zeměpisné šířky je složena z relativně čistého vodíku a helia a obsahuje jen velmi málo mlh, které způsobují ztmavnutí poblíž pólu.

Tento snímek byl pořízen sondou Cassini, její úzko úhlovou kamerou, 21.června 2004, ze vzdálenosti 6,4 milionu kilometrů od Saturnu. Rozlišení obrázku je 38 kilometrů na pixel. Obraz byl pořízen za použití spektrálního filtru se středem na 298 nanometrech. Odhaluje tak jiné detaily v obrovské plynové atmosféře než ty snímky pořízené na delších vlnových délkách. Kontrast byl mírně zvýšen, aby se zvýraznily důležité rysy atmosféry.

Více informací o misi Cassini-Huygens, lze získat na http://saturn.jpl.nasa.gov a domácí stránce obrazového týmu Cassini http://ciclops.org

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.