Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Temná hmota s Petrem Kulhánkem

Temná hmota s Petrem Kulhánkem

ČAM 2011.07 - LBN 134 – temná mlhovina v Lištičce
V sobotu 16. listopadu 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem prof. RNDr. Petrem Kulhánkem, CSc. Hlavním tématem bude temná hmota ve vesmíru.

Máloco má v astronomii takový punc tajemna jako temná hmota. Ta představa, že ve vesmíru je obrovské množství něčeho, co vůbec nevidíme, je přinejmenším znepokojivá. To tajemné něco, se projevuje gravitací, takže buďme rádi, že můžeme odhadovat alespoň hmotnost této entity. Je to nicméně zoufale málo, proto existuje řada teorií, co by temná hmota mohla být. Některé z nich se podařilo vyvrátit, jiné působí pravděpodobně, ale tak už to ve vědě chodí.

Pokusíme se s Petrem Kulhánkem odpovědět na základní otázky Jak byla temná hmota objevena? Kolik jí je ve vesmíru? Jak se hledá? Jakými vědeckými přístroji se studuje? Z čeho se pravděpodobně skládá?

Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách si na obloze si ukážeme Mléčnou dráhu a anglická astronomka Carole Mundell z univerzity Johna Moorse v Liverpoolu nám představí aktivní galaktická jádra

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 16. listopadu od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za 14 dní 30. listopadu si budeme tentokrát s Jiřím Grygarem v Nebeském cestopisu povídat o Zemi jako kosmickém tělesu pod vlivem vesmíru.

Částečné zatmění Měsíce 7.8.2017