Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Umírání hvězd s Petrem Kulhánkem

Umírání hvězd s Petrem Kulhánkem

Pozůstatek po výbuchu supernovy SN 1006.
V sobotu 14. prosince 2013 v 16:10 uvede Český rozhlas Plus pořad Nebeský cestopis s astrofyzikem prof. RNDr. Petrem Kulhánkem, CSc. Hlavním tématem budou závěrečná stadia vývoje hvězd - od těch poklidných až po ty vybuchující.

Umírání hvězd zní v předvánočním čase jako nepříliš vhodné téma, ale v kosmickém měřítku nejde o žádnou tragédii. Závěrečná stadia života hvězd jsou často doprovázena jevy, které člověku připomínají ohňostroje, nebo při nich vznikají skutečně nádherné mlhoviny. Každopádně jde o velmi zajímavé téma pro astrofyziky, protože studium smrti hvězd vede k pochopení jejich celého života.

S Petrem Kulhánkem se budeme věnovat tomu, co se děje uvnitř hvězd, proč hvězdy stárnou, jak se z nich stávají červení obři nebo bílí trpaslíci, jak hvězdy vybuchují nebo kolika let se dožívají.

Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem Autor: Český rozhlas
Nebeský cestopis s Petrem Kulhánkem
Autor: Český rozhlas
V pravidelných rubrikách budeme vyhlížet meteorický roj a astronom Jose Groh ze Ženevské observatoře nám představí jednu z nejtěžších hvězd ve vesmíru

Jak pořad poslouchat? Pokud budete na internetu, můžete použít přehrávač streamu ČRo Plus. Stanice vysílá i na středních vlnách, digitálně, přes satelit. Vše je vysvětleno zde. Kdo si nenajde čas v sobotu 14. prosince od 16:10 do 17:00, může si pořad stáhnout z archivu. V něm se objeví jen několik minut po 17 hodině.

Za 14 dní 28. prosince si budeme tentokrát s Jiřím Grygarem v Nebeském cestopisu povídat o Zemi jako planetě plné života.

Korona