Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  V létě se začne v Hradci Králové stavět digitální planetárium

V létě se začne v Hradci Králové stavět digitální planetárium

Hvězdárna a planetárium v Hradci Králové
Vesmír jako na dlani budou mít před sebou návštěvníci připravovaného digitálního planetária, které se začne stavět v Hradci Králové v létě příštího roku. Na projekt se Královéhradeckému kraji podařilo získat více než 100 milionů korun z Evropské unie a státního rozpočtu. Nové planetárium s unikátním projekčním systémem a kapacitou kolem stovky sedadel by mělo být dokončeno do konce roku 2014.

"Královéhradecký kraj získal na projekt digitálního planetária dotaci ve výši 104,7 milionu korun z Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace. Věříme, že se díky němu mimo jiné i zvýší zájem mladé generace a široké veřejnosti o výsledky vědy a výzkumu, především v přírodovědných a technických oborech," řekl hejtman Lubomír Franc.

Nové digitální planetárium o celkové ploše přes 800 metrů čtverečních bude navazovat na prostory nynější hradecké hvězdárny. Nový objekt bude mít kruhový sál s nakloněným hledištěm s až stovkou sedadel. Speciální projekční plocha bude mít tvar polokoule. Digitální projekční systém bude pokrývat několika projektory celou její plochu. Návštěvníci se tak budou moci pokochat prostorovou projekcí hvězdné oblohy, ale i videofilmy z dalších vědních oborů lidského poznání.

Ve dvou podlažích kolem kruhového sálu pak budou instalovány interaktivní expozice "Mikrosvět - makrosvět" a "Energie - její formy a přeměny", které budou návštěvníkům umožňovat, aby se stali aktivní součástí výstavy. Jednotlivé části expozic budou předvádět nejdůležitější fyzikální jevy a jejich projevy v přírodních procesech a umožní pochopit pojem energie a poznání jejích přeměn.

Cílem projektu je popularizovat vědu, techniku a přírodní obory u dětí i dospělých, nadchnout žáky pro studium přírodovědných a technických oborů. Nositelem projektu je Královéhradecký kraj, partnery jsou město Hradec Králové, Hvězdárna a planetárium v Hradci Králové a Centrum evropského projektování. O poskytnutí evropské dotace rozhodlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v listopadu 2011.

Jiří Hošna odbor kanceláře hejtmana │tiskové oddělení tel.: 495 817 203 │725 793 397 Pivovarské náměstí 1245 │ 500 03 │ Hradec Králové e-mail: jhosna@kr-kralovehradecky.czwww.kralovehradeckykraj.euwww.kr-kralovehradecky.cz

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.