Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vesmírná videa: duben 2012

Vesmírná videa: duben 2012

polární záře Ole C. Salomonsen
Přinášíme dubnovou nadílku zajímavých videoukázek. První polovina dubna patřila v kosmonautice letu lodi ATV-3 k ISS, druhá stěhování raketoplánů. Z dění na Slunci toho mnoho nemáme, bylo celkově klidnější. Místo toho si budeme moci vychutnat jedno z nejhezčích time-lapse videí na téma polárních září. Chybět nebudou ani pohledy z kosmické stanice, tentokrát pro Středoevropana s perličkou na konci. Nechybí ani vzpomínka na výročí HST a na pěkný dokument ČT.

ATV-3 Edoardo Amaldi

Zásobovací lodě Evropské vesmírné agentury (ESA) jsou nazývány zkratkou ATV, tedy automatické dopravní lodi (Automated Transfer Vehicle). Každá je označena číslem a dostává také jméno po nějakém významném Evropanovi. K Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) tak už letěly ATV-1 (Jules Verne) v roce 2008 a ATV-2 (Johannes Kepler) v roce 2011. Nyní probíhá let ATV-3 (Edoardo Amaldi). V následujících ukázkách se můžeme seznámit s tím, jak se taková dopravní loď připravuje ke startu, podíváme se také na let a připojení k ISS a pro zajímavost se můžete podívat i na video z jejího otevření, které je pěkné hlavně na začátku, kdy prolétáme velkou částí stanice.

Lodě ATV jsou největším zásobovacím plavidlem stanice. Obvykle ke stanici vozí zásoby, palivo a experimenty hlavně ruské lodi Progress, něco málo doveze Sojuz s lidmi na palubě a občas se ke stanici má podívat také japonská HTV a aktuálně také americký soukromý Dragon společnosti SpaceX. ATV má však asi čtyřnásobnou nosnost oproti jiným zásobovačům. Významně se také podílí na zvyšování dráhy stanice. Může se to ve výšce kolem 390 km zdát neuvěřitelné, ale atmosféra, zvláště nyní v době zvýšené sluneční aktivity i v této výšce stanici poměrně výrazně brzdí. A tak je nezbytné její dráhu jednou za čas upravit a poslat ji na vyšší orbitu například zapálením motorů dopravních lodí.

Pěkná sluneční erupce

Kamera vesmírné sluneční observatoře SDO (Solar Dynamics Observatory) poskytuje úchvatné záběry dějů na Slunci. Možná jsme si na to už pomalu zvykli jako na samozřejmost, ale mít možnost dívat se na video sluneční erupce prakticky v přímém přenosu a ve vysokém rozlišení obrazu, to je věc ještě před několika lety nemyslitelná. Když k tomu přidáme spolupracující Slunce, které si jednu z pěkných erupcí schovalo na dobu, kdy byla aktivní oblast zrovna na okraji viditelné polokoule slunečního disku, máme tu opravdu unikátní video sluneční erupce, o níž toho bylo mnohé napsáno i mimo astronomické servery. Původcem těchto pěkných jevů byla pouze středně silná erupce třídy M 1,7.

Škatulata s raketoplány

Američané se nepochybně vyžívali ve hře na škatulata s jejich raketoplány. Důvody byly čistě pragmatické. Stroje se stěhují do různých muzeí v USA a tak zatímco na Floridě se na chvíli potkal Discovery s Endeavourem, později Discovery vystřídal Enterprise ve Washingtonu a tento prototyp pro lety v atmosféře nakonec zakroužil nad New Yorkem. Tyto nepochybně drahé hrátky měly za cíl především povzbudit americkou národní hrdost na tyto úžasné stroje. Efekt dotvářel fakt, že raketoplány jsou při přeletu neseny na hřbětu speciálního letadla Boeing 747.

Výše uvedené video je průřezem informací o letounu i o přípravách k letu s raketoplánem na hřbetu. Níže se pak díváme na nakládání Discovery na hřbet Jumba na Floridě.

Elegantní odlet z Floridy, včetně přeletů nad plážemi a z příletu do Washingtonu pak shrnují následující dvě videa.

Time-lapse polárních září

V úvodu jsme slibovali také pěknou animaci polárních září. Možná vůbec jednu z nejlepších kompilací má na svědomí Ole C. Salomonsen. Video je příznačně nazváno Celestial Lights, tedy "nebeská světla". Fotografováno bylo převážně v severním Norsku, ale také Švédsku a Finsku. Hudbu k němu komponoval Kai-Anders Ryan.

Střední Evropa v noci

Zdánlivě jen další várka už tak krásných pohledů na Zemi z vesmírné stanice ISS. Tentokrát se ale máme možnost dívat také na noční Evropu a dvakrát také přímo na území České a Slovenské republiky. Třešničkou na dortu je pak poslední záběr, než video končí, kde je ČR i Slovensko v pěkném detailu.

22 let HST a Atacama

Závěrem se ještě zmíníme formou textovou o dvou pěkných ukázkách, které nemáme vloženy přímo do článku. Jedna se týká výročí vypuštění Hubbleova vesmírného dalekohledu 24. dubna 1990. Video v odkazu shrnuje pro každý rok nějaký zajímavý snímek, který dalekohled pořídil. Dobře je vidět ono "zostření obrazu" v roce 1993 na galaxii M 100 a také výrazné vylepšení v podobě poslední instalované kamery Wide Field Camera 3.
Povedený cestopis po Atacamě z dílny České televize nás zavádí mimo jiné také na známé observatoře - budovanou observatoř ALMA pro submilimetrovou astronomii, Paranal s dalekohledy VLT, či připravovaný E-ELT. Zapnout si povídání můžete v čase 12. až 16. minuty, ale pokud máte čas, pěkný je i zbytek cestopisu.

Odkazy na videa pro vás připravuje Klub astronomů Liberecka, pobočka ČAS.