Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  VIDEO - hvězdu zakryla planetka Roma
redakce Vytisknout článek

VIDEO - hvězdu zakryla planetka Roma

Hvězdu delta Oph zakryla planetka Roma
8. července zakryla planetka Roma jasnou hvězdu delta v souhvězdí Hadonoše. Přinášíme video tohoto úkazu.

Do místa předpovězeného stínu se vydalo i několik českých astronomů. Výpravy za zákryty hvězd planetkami tradičně pořádá Zákrytová a astrometrická sekce České astronomické společnosti. Jeden z jejích členů, Jan Mánek, se vydal zákryt sledovat se skupinou astronomů ze severních Čech do Belgie. Poblíž města Lutych pak pomocí televizní kamery s objektivem o průměru 44 mm a světelností 1:1,7 celý úkaz natáčel.

Na rozdíl od řady svých kolegů měl štěstí a zákryt skutečně viděl. Stín planetky totiž neprocházel přesně místy, která byla předpovězena výpočtem. Ve videu je zvýšen jas a kontrast, aby byly změny jasnosti hvězdy nápadnější. Přímo do videozáznamu je vložen čas pozorování. Ve 21 hodin 57 minut a 54 sekund začne hvězda slábnout, v 57. sekundě není téměř vidět vůbec a v 59. sekundě zase svítí stejně jako před zákrytem.

Průběh změn jasnosti hvězdy je pak pomocí speciálního softwaru odečten z videozáznamu. Ze světelné křivky hvězdy jsou patrné dvě věci. Zákryt byl asymetrický a hvězda nezmizela úplně. Z toho se dají nejen o planetce, ale i o zakrývané hvězdě zjistit podrobnosti, které by jinak astronomům zůstaly neznámé.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd