Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Zajímavý snímek Slunce

Zajímavý snímek Slunce

soho_20040312.jpg
V pátek března Slunce vyvrhlo podivuhodnou protuberanci. Tento jev zaznamenala sluneční observatoř SOHO.

Protuberanci tvoří "chladná" plazma o teplotě pouze 80 000° Celsia. Tato plazma je opravdu chladná - pokud ji porovnáme s teplotou koróny, jejíž teplota přesahuje dva miliony stupňů Celsia.

Na snímku sledujeme protuberanci (v pravém horním rohu) jejíž příčný rozměr přesahuje 700 000 km (více než padesát průměrů Země) a pohybující se rychlostí přes 75 000 kilometrů za hodinu.

Takové protuberance jsou často spojeny s koronárnímy výtrysky (Coronal Mass Ejection - CME). Kombinace CME a velké protuberance může při správné prostorové orientaci ovlivnit magnetosféru Země. V tomto případě naštěstí protuberance a související CME "mířily" mimo Zemi.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.