Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  7. ročník Astronomické olympiády 2009/2010 skončí pražským finále 28. května 2010

Logo Astronomické olympiády, autor: Jan Klusáček
V pátek 28. května 2010 se v Praze uskuteční finále 7. ročníku Astronomické olympiády, kterou pořádá Česká astronomická společnost pro žáky základních škol a studenty gymnázií. 50 finalistů z celé České republiky se sjede do Prahy, aby dopoledne absolvovali úlohy finále. Zatímco finalisté z 8. a 9. tříd budou úlohy řešit na Gymnáziu Jana Keplera, žáci 6. a 7. tříd se sejdou na Štefánikově hvězdárně na pražském Petříně. Odpoledne pak společně na Gymnáziu Jana Keplera obdrží diplomy a řadu odměn. Výherci si odnesou astronomické dalekohledy věnované firmou Supra Praha, s.r.o. (www.celestron.cz). V sobotu pokračuje finále Astronomické olympiády exkurzí na observatoř Astronomického ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově. Finalisté Astronomické olympiády se budou moci podívat na odborná pracoviště včetně kopule s největším dalekohledem u nás o průměru zrcadla 2 m a ptát se vědeckých pracovníků a pozorovatelů, kteří výzkum vesmíru vykonávají.

Tisková zpráva České astronomické společnosti z 27. května 2010.

Astronomická olympiáda je v průběhu školního roku rozdělena do tří kol. První kolo probíhá na školách. Z něho pak postupují ti, kteří byli alespoň částečně úspěšní. V druhém kole, které je korespondenční, už musely děti více zabrat a mj. také uskutečnit praktická pozorování pod oblohou.

Letošního, již sedmého ročníku se v jeho prvním kole zúčastnilo 6 853 prací. Ve druhém (korespondenčním) kole odevzdalo své práce 804 dětí, ze kterých 50 nejlepších dorazí na pražské finále. Astronomická olympiáda probíhá také v kategorii určené pro 1. a 2. ročník středních škol (čtyřleté studium). Tuto kategorii ve spolupráci s Českou astronomickou společností zajišťuje Hvězdárna a planetárium J. Palisy v Ostravě (http://planetarium.vsb.cz/). Finále proběhlo v Ostravě 21. května a výsledky budou zveřejněny společně se všemi kategoriemi nejpozději 1. 6. 2010 tiskovou zprávou a na webu http://olympiada.astro.cz. Středoškolské kategorie se zúčastnilo 503 studentů, ve finále úlohy řešilo 15. Zejména pro lokální media je zajímavé statistické rozdělení řešitelů podle krajů, viz http://olympiada.astro.cz/, v menu vybrat Aktuální ročník a dále si vybrat školní nebo korespondenční kolo a výsledky v jednotlivých kategoriích.

Na Astronomické olympiádě spolupracuje řada hvězdáren a planetárií v České republice v podobě konzultací. Ceny pro nejlepší finalisty v podobě astronomických dalekohledů poskytla firma Supra Praha, s.r.o. Partnery finále Astronomické olympiády jsou Nakladatelství Akademie věd ČR Academia, Společnost Astropis, Hvězdárna a planetárium M. Koperníka v Brně, Hvězdárna a planetárium v Plzni, Hvězdárna v Úpici, Hvězdárna Valašské Meziříčí, Hvězdárna a planetárium v Hradci Králové, Hvězdárna Žebrák, Astronomický ústav AV ČR, pražské Kartografické vydavatelství Žaket, Agentura ProVás a Eurest. Na finále Astronomické olympiády a doprovodném programu se podílejí Hvězdárna a planetárium hl. m. Prahy, Gymnázium Jana Keplera, Astronomický ústav AV ČR a Pedagogická fakulta Západočeské univerzity v Plzni.

Astronomická olympiáda je zařazena a podporována Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v kategorii A a je připravována ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Západočeské univerzity v Plzni. Nemalé časové náklady, které Česká astronomická společnost na Astronomickou olympiádu vydává, jsou velmi dobře vynaloženy - podpora dětí se zájmem o astronomii, vědu, souvislosti a s chutí a ochotou udělat něco navíc než co jim škola nezbytně předepisuje, je vynikající investice.

Finále Astronomické olympiády je přístupno pouze pozvaným a novinářům, rozhovory s vítězi po vyhlášení výsledků jsou možné. Podrobný program finále obou kategorií najdete níže a vše o Astronomické olympiádě (i o minulých ročnících) lze najít na http://olympiada.astro.cz. Tam také najdete např. seznam letošních finalistů včetně jejich školy a města, odkud jsou.

Program finále kategorie E-F 7. ročníku Astronomické olympiády 2009/10

pátek 28. května 2010

8.45 - 9.30 Registrace finalistů (Gymnázium Jana Keplera, Praha 6 - Pohořelec)
9.30 - 10.00 Zahájení finále
10.00 - 12.30 Finále Astronomické olympiády
12.30 - 12.45 Závěr finále
12.45 - 16.15 Přestávka na oběd, od 14.00 prohlídka Štefánikovy hvězdárny na Petříně
16.15 - 17.30 Vyhlášení výsledků, slavnostní předání cen

Místo konání: Gymnázium Jana Keplera, Parléřova 2, Praha 6 - Pohořelec.

Cenou pro první tři umístěné budou dalekohledy od firmy Supra Praha, s.r.o. (www.celestron.cz). Odměnu si ale odveze každý finalista.

Program finále kategorie G-H 7. ročníku Astronomické olympiády 2009/10

pátek 28. května 2010

10.00 - 11.00 Finále Astronomické olympiády - 1. část
11.00 - 11.15 Přestávka
11.15 - 13.15 Finále Astronomické olympiády - 2. část
13.15 - 16.15 Přestávka na oběd a na individuální prohlídku centra Prahy nebo Pražského hradu
16.15 - 17.30 Vyhlášení výsledků, slavnostní předání cen

Dopolední program finále se koná na Štefánikově hvězdárně na pražském Petříně (www.observatory.cz).

Odpolední část od 16:15 se koná v Gymnáziu Jana Keplera, Parléřova 2, Praha 6 - Pohořelec.

Kompletní tiskovou zprávu si můžete stáhnout ZDE (formát DOC; 110 kB).

Záblesk družice NOSS

24.03. 2017; 22:01 SEČ; Canon 350D+Samyang 8/3.5. Záblesk jednej z dvojice družíc NOSS 3-7 (A,B), družice NOSS 3-7 (A) (2015-058-A). Vzdialenosť družíc: 1270 km.