Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  ASTROLÉTO NA KLETI aneb Planetky na dosah ruky

ASTROLÉTO NA KLETI aneb Planetky na dosah ruky

Observatoř na Kleti Autor: Archiv
Observatoř na Kleti
Autor: Archiv
Jako každý rok otevírá Hvězdárna na Kleti své dveře letním poutníkům a zve na prohlídky, které v červenci a srpnu 2014 probíhají od úterý do neděle. Začátek vždy v 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30 a 15:30 hodin. Letošní novinkou je vystavený unikátní 60kilogramový meteorit – kdo by se nechtěl dotknout posla z vesmíru?

Tisková zpráva Hvězdárny a planetária České Budějovice s pobočkou na Kleti ze dne 6. července 2014

Kleť, nejvyšší hora Blanského lesa, již od pradávna přitahuje poutníky díky svému jedinečnému rozhledu. A protože je to místo s vynikajícími klimatickými podmínkami, byla zde vybudována pozorovatelna. Hvězdárna na Kleti je ve vědeckém světě proslulá objevy a výzkumem blízkozemních planetek a komet.

Během prohlídky se návštěvník dozví více o práci jihočeských astronomů, o planetkách objevených na Kleti a jejich mezinárodně proslulých pojmenováních, o nebezpečenstvích, která mohou blízkozemní planetky způsobit, prohlédne si výstavu fotografií planetek, komet a dalších objektů sluneční soustavy. Navíc je letos vystaven jedinečný 60kilogramový meteorit. Za jasného počasí je možné pozorovat Slunce a sluneční skvrny, a to největším čočkovým dalekohledem v České republice o průměru 30 cm.

Muonionalusta – tak se nazývá nový přírůstek na výstavě v kleťské kopuli. Jedná se o železný meteorit, který zapůjčil český cestovatel a sběratel Jiří Šimek. Ten jej nalezl ve Švédsku pod povrchem země. Tento meteorit je pozůstatkem jednoho z největších pádů meteoritů, který se udál před necelým milionem let.

Kleťští astronomové se věnují výzkumu planetek a komet od 70. let. První planetka byla objevena v roce 1978 a nese jméno Kleť. Následovaly stovky dalších objevů. Z toho 1010 planetek bylo objeveno na Observatoři Kleť, což řadí tuto pozorovatelnu celosvětově mezi dvacet nejúspěšnějších observatoří. Jméno planetky navrhuje objevitel. Nechává se inspirovat domovem, osobnostmi či pohádkovými a filmovými postavami. A tak se ve sluneční soustavě pohybují například Jižní Čechy, České Budějovice, Malše, Cílek, Zdeněkmiler, ale i Asterix, James Bond či planetka Vepřoknedlozelo.

Hvězdárna Kleť je nejvýše položenou hvězdárnou v Čechách. Začala se budovat v roce 1957 pár metrů pod samotným vrcholem hory. V roce 1973 byla dokončena druhá kopule, které se domácky přezdívá Koperníkovka a kde probíhají exkurze. Hvězdárna Kleť je pobočkou Hvězdárny a planetária České Budějovice. Zřizovatelem je Jihočeský kraj.

Aktuální informace na www.hvezdarnaCB.cz.

Observatoř Kleť