Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Astroléto na Kleti
Jana Tichá Vytisknout článek

Astroléto na Kleti

Vrchol Kletě s kopulemi observatoře
Hvězdárna na jihočeské Kleti je nejvýše položenou hvězdárnou v České republice. Proslulá je hlavně výzkumem komet a planetek včetně blízkozemních asteroidů. Zdejší astronomové však ochotně přibližují svoji práci široké veřejnosti. Na letní prázdniny, kdy se hora Kleť stává významným a lákavým turistickým bodem, připravili pro návštěvníky oblíbené letní exkurze pod názvem Astroléto na Kleti aneb Od Slunce ke slunečním hodinám.

Léto je v našem zeměpisném pásmu nejslunečnějším obdobím roku. Během exkurze na Hvězdárně Kleť se o Slunci - naší nejbližší hvězdě - dozvíte více. Jak Slunce funguje? Co znamenají sluneční skvrny? Proč a kdy můžeme vidět polární záře? Kdy nastávají zatmění Slunce a Měsíce? V případě jasného počasí spatříte Slunce se slunečními skvrnami pomocí největšího čočkového dalekohledu v ČR. Poznáte, jak fungují sluneční hodiny a průvodci vám poradí, jak určovat čas na nejvýše položených slunečních hodinách v ČR nacházejících se na vrcholku Kleti.

Astroléto na Kleti přiblíží také práci jihočeských astronomů. Astronomické fotografie jsou doplněny informacemi o téměř tisícovce planetek objevených na Kleti a jejich jménech. Galerie komet představuje nejjasnější vlasatice jako byly komety Hyakutake či Hale-Bopp stejně jako na Kleti objevenou kometu Tichý. Vystavené snímky v sobě spojují vědeckou preciznost s krásou vesmíru.

V červenci a srpnu 2011 bude na Hvězdárně na Kleti otevřeno pro veřejnost vždy od úterý do neděle. Jednotlivé prohlídky začínají od 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30 a 15:30 hodin. Výstavou vás na Kleti provede věci znalý průvodce, zahraniční návštěvníky i cizojazyčně, případně s anglickým a německým textem. Upozornění na závěr - vstupné jsme ponechali ve stejné výši jako loni.

Ing. Jana Tichá
ředitelka HaP
více najdete na www.hvezdarnacb.cz
Observatoř Kleť - tel. 380 711 242 nebo 380 123 327 (VOIP) - od 10.00 hod.
Email: klet@klet.cz

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.