Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Astronomické přístroje a potřeby dostupné v ČR - Sluneční fólie
Pavel Marek Vytisknout článek

Astronomické přístroje a potřeby dostupné v ČR - Sluneční fólie

V dnešním krátkém příspěvku se zaměřím na známou pomůcku nejen astronomů amatérů. Vždyť kdo, z nás, majitelů nejen astronomických dalekohledů by nepřivítal možnost se bezpečně svým dalekohledem podívat na naší mateřskou hvězdu. Doposud jsme dodávali zejména originální sluneční, osazené v objímkách na konkrétní typy dalekohledů. Tato možnost neustále trvá, i když nutno podotknout, že materiál v nich používaný je dnes již překonán. Výrobci špičkových refraktorů zejména firmy Zeis a Astro-Physics doporučují folii vyráběnou německou firmou Baader Planetarium.Baader Astro Solar folie propouští 0,001% světla, je 0,012 mm silná a má optické vlastnosti planparalelní desky. Slunci dává reálnou, neutrální bílou barvu. Díky těmto vlastnostem dává zřetelný, kontrastní a zejména ostrý obraz, který je nutný na podrobná studia slunečního povrchu. Neomezuje spektrální propustnost v oblasti modré narozdíl od jiných filtrů. Folie je z hlediska bezpečnosti certifikovaná CE (dle normy EG-89/686 a EN 169/92). Touto folií lze úspěšně nahradit podstatně dražší skleněné filtry nebo Herschelovy hranoly (navíc použitelné pouze u refraktorů).Folie je nabízena ve dvou základních velikostech a to A4 (200x297mm) nebo 100x50cm pro větší přístroje.Orientační ceny v době psaní článku:Folie Astro Solar A4 (297x210mm) 535 KčFolie Astro Solar 1x0.5 (1000x500mm) 1.540 KčTo že se vyplatí, aby se tři zájemci domluvili a roli si nastříhali nemusím zdůrazňovat. Kromě této velmi atraktivní pomůcky pro vizuální pozorovatele se nabízí i následující dvě novinky :Baader Astro Film - folie obdobná Astro Solar folii s výhradním použitím pro fotografii. Její propustnost je 0,016%, optické kvality shodné s Astro Solar folií a umožňuje tak expozice Slunce okolo 1/1000 s. Na vizuální pozorování ji lze použít pouze ve spojení s dalším neutrálním filtrem.Turbo Film - převratný přístup k doposud nechráněné astronomické optice. Turbo film má vlastnosti planparalelní desky. Je to naprosto krystalicky čistá folie, kterou můžete použít podobně jako fotografové používají UV-filtr. Chrání optiku před bezprostředními atmosférickými vlivy a to bez redukce optických kvalit vašeho dalekohledu. Astro Solar Film ND 3.8 (100x50cm) 1.540 KčTurbo Film 127x51cm 930 KčVýše uvedené produkty v České republice dodává:SUPRA spol.s r.o., Turnovská 2/492, 180 00 Praha 8, Telefon : 02-84820939, http://www.celestron.cz

Pavel Marek

Autor je členem České astronomické společnosti od roku1985. Je členem sekce B.R.N.O. - sekce pozorovatelů proměnných hvězdpozorovatelské skupiny Medůza. Je členem Astronomické společnosti v Hradci Kralové. Astronomii se věnuje amatérsky od svých 9 let adnes se věnuje i praktickému pozorování zejména v oblasti proměnných hvězd ato jak vizuálně, tak CCD. Je vlastníkem i několika dalekohledu různýchkonstrukcí a určení.