Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Astronomové na Dnech vědy a techniky v Plzni 2015
Josef Jíra Vytisknout článek

Astronomové na Dnech vědy a techniky v Plzni 2015

Odpalování rakety. Dny vědy a techniky v Plzni 2015
Autor: HaP Plzeň

Jménem Západočeské pobočky České astronomické společnosti si Vás dovolujeme pozvat na další ročník Dnů vědy a techniky v Plzni, který pořádá Západočeská univerzita v Plzni v termínu 8. - 12. 9. 2015. Mezi vystavovateli najdete i stánek Západočeské pobočky České astronomické společnosti, který bude umístěn tak jako minulý rok v Šafaříkových sadech před budovou muzea a to v termínu 11. - 12. 9. 2015 (od 9h do 17h). Kromě expozice ZpČAS tu najdete i stánek Hvězdárny a planetária Plzeň, Hvězdárny v Rokycanech a oddělení fyziky Katedry pedagogické ZČU v Plzni, se kterou naše pobočka dlouhodobě spolupracuje.

Celý program Dnů vědy a techniky je mnohem obsáhlejší a na jeho prohlídku doporučujeme minimálně jeden den. Ohlasy veřejnosti na realizaci této popularizační akci v Plzni jsou velmi pozitivní a odráží se to i v návštěvnosti, která se u našich expozic zpravidla pohybuje kolem 10000 návštěvníků během obou dnů.

Dny vědy a techniky v Plzni 2015 Autor: HaP Plzeň
Dny vědy a techniky v Plzni 2015
Autor: HaP Plzeň

Hvězdárna a planetárium Plzeň na Dnech vědy a techniky v Plzni 2015 Autor: HaP Plzeň
Hvězdárna a planetárium Plzeň na Dnech vědy a techniky v Plzni 2015
Hvězdárna a planetárium Plzeň

Podobně jako v předchozích letech budou moci návštěvníci naší expozice pozorovat sluneční fotosféru a chromosféru dovezenými dalekohledy. Za pomoci interaktivních exponátů se dozvíte, jak se měří vzdálenosti ve vesmíru. Pro ty nejmenší máme připravené různé stolní hry s astronomickou tématikou včetně mechanické stavebnice fiktivního robotického vozítka.

Západočeská pobočka ČAS

Na stánku Západočeské pobočky České astronomické společnosti si může každý postavit jednoduchou vodní raketu vyrobenou z PET lahve. Poblíž bude instalováno jednoduché vypouštěcí zařízení, ze kterého bude možné postavenou vodní raketu odstartovat. Každou celou hodinu pak bude možné zhlédnout i ukázky startů raket na jiné alternativní pohony (lihové, TPH apod.).

Hvězdárna v Rokycanech na Dnech vědy a techniky v Plzni 2015 Autor: HaP Plzeň
Hvězdárna v Rokycanech na Dnech vědy a techniky v Plzni 2015
Hvězdárna v Rokycanech

Ve stánku Hvězdárny v Rokycanech se návštěvníci seznámí s pozorováním různých typů zákrytů ve vesmíru. Může se jednat o zákryty hvězd Měsícem nebo třeba planetkou. Zatmění Slunce je také rovněž speciálním typem zákrytu. Zákryty těles lze i počítačově simulovat. Ve stánku bude také možné návštěvníkům změřit jejich reakční doby. To je důležité nejen pro pozorování zákrytů, ale může to být důležité např. i pro řidiče. Součástí expozice bude i výstava: Astronomie převážně nevážně. Ta pohlíží na astronomii z neobvyklého úhlu.

Oddělení fyziky Katedry pedagogické ZČU v Plzni

Přijďte se na vlastní oči přesvědčit, jak nám fyzika v domácnosti zjednodušuje život. Zjistěte, jaké z fyzikálních zákonitostí nalezneme v kuchyni, obýváku, koupelně či v dětském pokoji. Nebojte se. Ve skutečnosti to je jednoduché a bude vás to bavit.

Oddělení fyziky Katedry pedagogické ZČÚ na Dnech vědy a techniky v Plzni 2015 Autor: HaP Plzeň