Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Australané postaví v Antarktidě první skutečnou hvězdárnu

Australané postaví v Antarktidě první skutečnou hvězdárnu

aastino.jpg
Australští astronomové oznámili ve čtvrtek 16.9. svůj záměr postavit v Antarktidě první skutečnou stálou astronomickou observatoř. Ta by podle nich mohla produkovat snímky téměř stejné kvality, jako dnes poskytuje Hublův teleskop. Výhodou projektu by ale měl být jen zlomek nákladů spojených se stavbou takového zařízení. Michael Ashley, vedoucí astronom na Universitě Nového Jižní Walesu, řekl že byli inspirováni úspěšným testem projektu Dome C (Kopule C), francouzsko-italské základny umístěné vysoko na antarktické plošině, kde již byla úspěšně vykonána řada astrofyzikálních experimentů i astronomických pozorování.

Umístění pozemského teleskopu v těchto drsných podmínkách by sice vyžadovalo rozsáhlou robotizaci zařízení, ale testy ukazují, že je to proveditelné. Ashley, Universita Nového Jižní Walesu i další Australští a Francouzští partneři, nyní budou shánět potřebných asi 10-14 milionů USD, aby mohli během příštích 4 let postavit potřebný dvoumetrový dalekohled. Ten by musel být vyroben přímo pro podmínky velmi nízkých teplot, vysoké (3.5 km) nadmořské výšky a všude přítomného sněhu. Takové drsné podmínky však podle Ashleyho vyváží čistá, dokonale průhledná a téměř se nechvějící atmosféra. Stálost atmosféry je v předpokládaném místě stavby údajně taková, že hvězdy téměř "neblikají", jak sdělil Ashley novinářům. Navíc trvale nízká teplota je velmi důležitá pro infračervené pozorování.

Vědci se ovšem budou muset změnit v polárníky, protože observatoř by stála téměř 1.000 kilometrů do nejbližšího lidského obydlí a střídali by se na ní jen jednou ročně.

Podle: ABC Science Online

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.