Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Bílý trpaslík č. 113

Bílý trpaslík č. 113

Na stránkách www.astronomie.cz si můžete v rubrice "Ke stažení" přečíst (stáhnout) nově uvolněný zpravodaj Amatérské prohlídky oblohy - Bílý trpaslík číslo 113.

V BT 113 vyšly tyto články:
Město InkůPetr Scheirich
Planetární atmosféryMartin Vilášek
Proč je nutno svítit venku jen dolů část první, o jasu oblohyJeník Hollan
Otisk měsíčního zábleskuPavel Gabzdyl
Černé divadloJan Mocek
Drobky ve vzdálených končinách, díl prvníPetr Scheirich
Trpasličí tipy na květenLukáš Král
Zajímavá pozorováníMarek Kolasa, Michal Švanda

Marek Kolasa

Marek Kolasa (nar. 1975) je amatérský astronom – milec astronomie a dění na obloze, místopředseda Amatérské prohlídky oblohy (sekce České astronomické společnosti). Pracuje „na volné noze“ (grafické práce, fotografické práce, školení, poradenství, lektorská činnost) a také externě na hvězdárně v Ostravě. Je ženatý (žena Magdalena), má dcery Annu a Adélu. V současné době bydlí na východním okraji města Havířova.

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem