Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Bouřlivá noc v Krausově "astronomické" věži

Bouřlivá noc v Krausově "astronomické" věži

muzejní noc 1 Autor: Petr Komárek
muzejní noc 1
Autor: Petr Komárek
U příležitosti letošní MUZEJNÍ NOCI v Pardubicích uspořádala Hvězdárna barona Artura Krause DDM ALFA Pardubice a Astronomická společnost Pardubice mimořádné pozorování z tak zvané „astronomické věže“ pardubického zámku. Právě v roce 2014, kdy by baron Artur Kraus oslavil své krásné 160. výročí jsme si tak připomněli zcela první astronomickou pozorovatelnu v regionu, kde již roku 1895 Kraus prováděl, tehdy ještě zcela neveřejná pozorování oblohy.

Muzejní noc 2 Autor: Petr Komárek
Muzejní noc 2
Autor: Petr Komárek
Po téměř 120 letech jsme si tak v Pardubicích připomněly počátky dlouhé tradice popularizace astronomie, jejíž kořeny jsou neodmyslitelně spjaté právě s pardubickým zámkem. Právě zde, již od roku 1895 zařídil baron Kraus svou první, tehdy ještě čistě soukromou pozorovatelnu, kde prováděl svá první astronomická pozrování.

Ačkoliv letošní Muzejní noci počasí ne úplně popřálo k pozorování hvězd, byly návštěvníci svědky úkazů, které nejednoho z nás fascinují. Mohutná bouřková aktivita tak vykreslovala na pardubické obloze zcela jedinečné až umělecky vyhlížející motivy. Návštěvníkům se tak v kombinaci s fyzikálními jevy v naší atmosféře naskytly jedinečné pohledy na pardubické dominanty. Každý si mohl utvořit představu o zvětšení hvězdárenských přístrojů při pohledu na architektonické skvosty Pardubic, jakými jsou Východočeské divadlo, které nemalými dary pomáhal vybudvat právě Kraus či na vzdálenou kopuli dnešní hvězdárny nesoucí jméno právě po tomto pardubickém velikánovi. DěkujemeVýchodočeskému muzeu v Pardubicích, za skvělou spolupráci a umožnění této mimořádné akce.

Veškeré fotografie z akce najdete ve fotogalerii projektu "Rok barona Krause".

JIŽ 7. ČERVNA VÁS ZVEME NA VĚDU V ULICÍCH!

Petr Komárek

Petr Komárek (* 5. října 1982, Pardubice, Česká republika) je popularizátorem astronomie, člen Astronomické společnosti Pardubice a od roku 2007 vedoucím Hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích, kde se mimo jiné věnuje se výchově mládeže v astronomických kroužcích. Jedním z jeho největších koníčků je cestování a fotografování. Účastnil se též tří expedic SAROS za úplným zatměním Slunce (do Turecka v roce 2006, Ruska v roce 2008 a Číny o rok později).

Jarní Mléčná Dráha z Probulova