Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Cassiopeia

Cassiopeia

m52
Na podzim jsme na obloze svědky představení královské rodiny. Krále Cephea, princezny Andromedy, bájného Persea spolu se svým věrným Paegasem a také královny Cassiopeii. Mnou je toto souhvězdí výrazného tvaru dvojitého W (nebo chcete-li M) nazýváno královnou otevřených hvězdokup. To samozřejmě proto, že se do něj promítá velké množství těchto vesmírných objektů. Toulky triedrem v těch místech patří k parádním zážitkům. Povězme si tedy krátce něco o Cassiopeie, královně nejen podzimních nocí.

Trocha historie
Již ve svém předcházejícím článku o Andromedě jsem zmiňoval její matku, krásnou Cassiopeiu. Tato etiopská královna byla manželkou krále Cephea a její dcerou byla princezna Andromeda. Cassiopeia se považovala za krásnější mořských víl a proto byla příčinnou Andromedina přikování ke skále, odkud ji zachránil Perseus. To, že se Cassiopeia nachází na obloze po celý rok má být trest za její vychloubání. Prý tak musí pobývat alespoň část roku hlavou dolů.

Název souhvězdí
Česky: Kasiopea
Latinsky: Cassiopeia
Francouzsky: Cassiopée
Španělsky: Cassiopeia
Anglicky: Cassiopeia

Poloha a viditelnost souhvězdí
Cassiopeiu najdeme po celý rok blízko severního nebeského pólu a tedy hvězdy Polárky. Na podzim připomíná její tvar písmeno W. To je Cassiopeia nejvýše nad obzorem. Na přelomu jara a léta je blízko obzoru a jejím tvarem je M. Nejjasnější hvězdy jsou i na pozadí Mléčné dráhy velmi výrazné a i pro laika nepřehlédnutelné. Ideálním přístrojem na základní pozorování je obyčejný triedr, pokud si chcete prohlédnou objekty detailněji, musíte použít alespoň malý hvězdářský dalekohled. Sousedi Cassiopeii jsou Andromeda,Perseus, Žirafa, Cepheus, a Ještěrka.

Zajímavé objekty a tipy na pozorování
Protože objektů v Cassiopeii je opravdu hodně, vzpomenu zde jen jejich výčet bez podrobnějších informacích. Níže najdete odkaz na můj článek o pozorování triedrem právě v Cassiopeie.

NGC 659 a NGC 654 - otevřené hvězdokupy s jasnostmi 7,9 a 6,5mag

Eta CasAchird0h49m06.0s+57°48‘57.0"3,44 mag
Zeta Cas---0h36m58.30s+53°53‘49.0"3,66 mag
Lambda Cas---0h31m46.40s+54°31‘20.0"4,73 mag
Theta Cas---1h11m06.20s+55°08‘59.0"4,33 mag

Moje pozorování týkající se objektů v Cassiopeii

Proměnné hvězdy
Ró Cas - proměnná hvězda, měnící svou jasnost mezi 5,85 - 15 mag.
R Cas - proměnná hvězda typu Mira Ceti (hvězda v souhvězdí velryby), měnící jasnost mezi 4,7 -13,5mag. Perioda je 431 dní.

I v tomto souhvězdí najdeme pozůstatek výbuchu supernovy. Ta se na nebi zjevila jasná jako Venuše (cca 4mag) v roce 1572. Pozůstatek jako hvězdu 19. Velikosti najdeme blízko hvězdy kappa Cas. Označení je SN 1572. Někdy se také dočteme o Tychonově supernově. Zkuste tipnout, kdo ji asi tedy tenkrát pozoroval :o).

Na závěr mi dovolte citovat sama sebe z jednoho ze svých článků z pozorování . Povídáme si o podzimním nebi a právě na mrazivém konci podzimu 2006 jsem si tak ležel na střeše za komínem našeho domu a napsal toto závěrečné zamyšlení:

... na východě na mě zpoza lesa mával mečem Orion, nad hlavou se pyšnila svou krásou Cassiopea, aby se zalíbila blízkému Perseovi. To vše bedlivě sledovala Andromeda, trochu zamračena svou velkou mlhovinou a nad západem opouštěli onu milostnou scénu Labuť a Orel, oba skloněni hlavou k obzoru, aby snad nerušili svým pohledem majestátnou čtveřici bájných postav. Bylo něco málo po deváté hodině, když jsem se probudil z opojení nádherného večerního představení. Nezbývalo než opatrně slézt ze střechy a těšit se na další podobný zážitek pod hvězdami zářící oblohou.

Cassiopeia z programu starry night:
Cassiopeia

Otevřená hvězdokupa M52 / zdroj Astropintr