Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Čína zahájila montáž velkého radioteleskopu

Čína zahájila montáž velkého radioteleskopu

Kresba čínského radioteleskopu FAST
Autor: China News Service/ Zhong Xin

Čína zahájila závěrečnou montáž největšího radioteleskopu světa, který bude mít po dokončení anténu o průměru odpovídajícím 30 fotbalovým hřištím. Informovaly o tom čínské sdělovací prostředky. Anténa radioteleskopu FAST (Five-hundred-metre Aperture Spherical Radio Telescope) bude mít průměr – jak vyplývá z názvu – zhruba 500 metrů. Bude „uhnízděna“ v údolí tvaru velké mísy mezi kopci v jihozápadní provincii Guizhou.

V úterý 21. 7. 2015 začali technici připevňovat 4 450 hliníkových panelů ve tvaru trojúhelníku a vytvářet kruhový reflektor radioteleskopu; oficiálně o tom informovala agentura Xinhua.

FAST bude největším radioteleskopem světa s jedním ohniskem a předstihne tak radioteleskop Arecibo Observatory na Puerto Rico, vybavený anténou o průměru 305 metrů. FAST bude nejen větší, ale i rychlejší a citlivější.

Velký radioteleskop nám pomůže při pátrání po signálech mimozemských civilizací v naší Galaxii a rovněž umožní studovat původ vesmíru,“ citují média slova Wu Xiangpinga, generálního ředitele Čínské astronomické společnosti.

Anténa čínského radioteleskopu bude mít obvod 1,6 kilometru. V okruhu pěti kilometrů nejsou žádná města, což poskytuje ideální podmínky k naslouchání rádiovým signálům z vesmíru.

Výstavba konstrukce dalekohledu byla zahájena v březnu 2011, dokončení radioteleskopu a zahájení pozorování je naplánováno na rok 2016.

[2] astrovm.cz

Štítky: Radioteleskop

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda