Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Edwin Hubble - 115 výročí narození

Edwin Hubble - 115 výročí narození

hubble_115.jpg
V sobotu 20. listopadu uplyne přesně 115 let co se narodil Edwin Powell Hubble, jeden z nejvýznamnějších moderních astronomů, vědec jehož jméno nese i nejslavnější kosmický dalekohled. Ten nám stejně jako on pomáhá pochopit principy fungování vesmíru.

Edwin Powell Hubble se narodil 20.listopadu 1889 v Marshfieldu (Missourii, USA). V roce 1910 sice zakončil vysokoškolská studia jako právník, ale ve stejnou dobu se začíná zajímat také o astronomii a matematiku. I přesto ještě dál pokračuje ve studiu práv se zaměřením na filozofii práva a to dokonce v Oxfordu (1910-1912). Po ukončení studií se vrací do Států a otevírá si soukromou právnickou praxi v Kentucky. Práce právníka jej však příliš nebaví. Praxi proto již v roce 1913 zavírá a začíná pracovat na observatoři Yerkes na Mt. Wilson.

Po začátku války se mladý Hubble dobrovolně hlásí do armády. Po krátkém vojenském vystoupení se v roce 1919 vrací opět na Mt. Wilson, kde studuje hlavně galaxie a mlhoviny. V roce 1940 je v Londýně odměněn Zlatou medaili Královské astronomické společnosti a o šest let později i Americkou presidentskou medaili za zásluhy. Edwin P. Hubble umírá 28.září 1953. Nikdo neví, kde je pochován, protože si přál, aby jeho pohřeb byl přísně utajen.

Jméno slavného amerického astronoma nese planetka č. 2069, kráter na Měsíci a také známý kosmický dalekohled, který byl vypuštěn 25.dubna 1990 a pracuje dodnes. Pokračuje tak v práci muže, jehož jméno nese.

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.