Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Galaktická stezka v Hradci Králové
redakce Vytisknout článek

Galaktická stezka v Hradci Králové

Plánek galaktické stezky
Hvězdárna v Hradci Králové prochází během prázdnit výměnou oken a je uzavřena. Přesto nabízí dvě zajímavé astronomické "atrakce" - planetární a galaktickou stezku.

O planetární stezce jsme psali zde

Galaktická stezka zobrazuje jedenáct nejznámějších nebeských objektů v naší Galaxii (Mléčné dráze), a navíc jednu sousední galaxii Velké Magellanovo mračno. Zvolenému měřítku 1 ku 170 biliardám odpovídají vzdálenosti zastávek i rozměry objektů znázorněné na informačních tabulích.

Seznam objektů galaktické stezky
Stezka vede od hvězdárny ke kostelu na Novém Hradci Králové, podél silnice, jež je známá panoramatickými výhledy do krajiny. Procházejíc od sedmé zastávky k deváté, spatříte město Hradec Králové jako na dlani, v dáli bojiště na Chlumu, Zvičinu, Krkonoše se Sněžkou, Orlické hory s Velkou Deštnou, Český ráj s Táborem, Jestřebí hory se Žaltmanem, Broumovské stěny a Ostaš atd. Od kostela pokračuje hlubokými lesy až k malebnému Bělečku

Další informace, plánek a fotogalerii ve vysokém rozložení najdete na stránkách Hvězdárny a planetária v Hradci Králové.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.