Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Gemini South v provozu
Pavel Koten Vytisknout článek

Gemini South v provozu

Dalekohled Gemini South nacházející se v chilských Andách byl nedávno slavnostně uveden do provozu. Připojil se ke svému "dvojčeti" Gemini North stojícímu na Mauna Kea na Havaji, který je v provozu už od roku 1999. Oba totožné dalekohledy jsou výsledkem spolupráce Argentiny, Austrálie, Brazílie, Chile, Kanady, Spojených států a Velké Británie. Každý z nich pokrývá jednu hemisféru hvězdné oblohy a dohromady tak zajišťují pokrytí oblohy celé. Dalekohledy jsou vybaveny 8m primárním, relativně tenkým zrcadlem, které je schopno zachytit a soustředit jak záření ve viditelné tak i v infračervené oblasti elektromagnetického spektra, a adaptivní optikou pro korekci zkreslení vzniklého průchodem světla zemskou atmosférou. První pozorování jižním dalekohledem se uskutečnilo zhruba před měsícem.
Zdroj: National Science Foundation Press release ze dne 18. ledna

Kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák se nacházela v jižní části souhvězdí Herkula poblíž rozhraní s Orlem a Hadonošem.