Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Hon na Mezinárodní vesmírnou stanici

Hon na Mezinárodní vesmírnou stanici

Mezinárodní vesmírná stanice
Autor: NASA

Viděli jste někdy na obloze Mezinárodní vesmírnou stanici (International Space Station - ISS)? Pokud ano, tak jistě víte, že na obloze vypadá jako taková pohybující se světlá tečka, která, pokud není alespoň dostatečně jasná, tak nikoho nepřiláká. Na Astronomické expedici v Úpici jsme minulý rok na Mezinárodní vesmírnou stanici namířili dalekohled a prohlédli jsme si ji zblízka. To vše jsme zdokumentovali a nyní si můžete prohlédnout naše výsledky.

Jak si najít Mezinárodní vesmírnou stanici?

Pokud nevíte, kdy Mezinárodní vesmírná stanice poletí, tak Vám dobře poslouží web heavens-above.com, kde si můžete najít, kdy bude stanice přelétat nad vámi zvolenou lokalitou. Pokud si vše dobře připravíte a předpověď počasí bude příznivá, tak na řadu přijde materiální vybavení, pomocí kterého svůj hon můžete uskutečnit.

Jak jsme se na to vyzbrojili?

Na Astronomické expedici jsme si na focení stanice vybrali dalekohled typu Newton s průměrem primárního zrcadla 254 mm a ohniskovou vzdáleností 1200 mm, paralaktickou montáž EQ - 6 a digitání zrcadlovku Canon EOS 60 D s drátěnou spouští. Pokud chcete, tak samozřejmě můžete přidat nějaký Barlow člen pro prodloužení ohniska, ale tím náročnější je stanici zachytit.

Dalekohled typu Newton o průměru hlavního zrcadla 254 nm (vpravo) použitý při focení. Autor: Astronomická expedice
Autor: Astronomická expedice

S Jirkou Losem jsme si na loňské Astronomické expedici rozdělili úkoly takto: Já jsem měl na starost samotné focení stanice ISS, úpravu nastavení fotoaparátu, apod. Jirka měl daleko náročnější úkol. Tím úkolem bylo samotné navádění dalekohledu. Šlo o to, že si pouze seřídil hledáček na dalekohledu a jakmile se stanice objevila na obloze, tak pomocí něj na ni okamžitě zaměřil dalekohled a snažil se ji sledovat co nejdelší dobu, abych ji mohl nafotit. V dnešní době se tento problém dá již obejít. Pokud propojíte montáž s počítačem, tak pomocí nejrůznějších programů můžete nechat montáž navádět automaticky (např. Stellarium). To Vám jistě ušetří mnoho starostí. My jsme však na přípavu takového automatického navádění neměli čas, nutno také podotknout, že je to poměrně zábavná činnost. Jelikož ten večer Mezinárodní vesmírná stanice přelétala nad ČR dvakrát, tak jsme měli ještě jednu šanci ji nafotit, ale nakonec jsme se rozhodli, že si role s Jirkou prohodíme. Tentokrát jsem já naváděl dalekohled a Jirka si místo fotoaparátu dal na dalekohled okulár a kochal se krásou stanice ISS.

Jak jsme si poradili s výsledky?

Pokud stanici budete fotit digitální zrcadlovkou, tak výsledkem bude spousta snímků. Jenže co pak s nimi? Nejprve je nejlepší snímky srovnat tak, aby stanice byla uprostřed snímku. K tomu Vám nejlépe poslouží program PIPP, který přesně tohle umí. Můžete si pak pomocí dalšího software vytvořit takovou pěknou koláž, jakou jsme udělali my.

Fotoaparát: Canon EOS 60 D, expozice: 1/2500 s, ISO: 2000, dalekohled: Skywatcher 254/1200 mm, montáž: EQ - 6 (vypnutá a naváděná Jirkou). Autor: Jiří Los, Pavel Váňa
Mezinárodní kosmická stanice, kterou jsme vyfotili na Astronomické expedici v Úpici v roce 2016. Fotoaparát: Canon EOS 60 D, expozice: 1/2500 s, ISO: 2000, dalekohled: Skywatcher 254/1200 mm, montáž: EQ - 6 (vypnutá a naváděná Jirkou).
Autor: Jiří Los, Pavel Váňa

Pokud Vám ale nějaká koláž nestačí, tak si můžete vytvořit i nějaku pěknou animaci. Pokud si třeba ještě někam nahráváte zvuk, tak může vzniknout video, které pěkně dokumentuje Vaše snažení. Jedno takové jsme udělali i my.

Pokud je vám mezi 15 až 26 lety a chcete si něco podobného zkusit, tak neváhejte a přijeďte na Astronomickou expedici do Úpice, kde se učíme poznávat souhvězdí, zkoumáme proměnné hvězdy, fotíme noční oblohu a spoustu dalších zajímavých věcí. Více informací najdete na webu expediceupice.cz a také na naší facebookové stránce. Pokud se opravdu chcete přihlásit, tak neváhejte! Poslední termín pro přihlášení je 30. 5. 2017!

Těšíme se na Vás v Úpici!

Společné foto na Astronomické expedici 2016! Autor: Michal Kroužel
Společné foto na Astronomické expedici 2016!
Autor: Michal Kroužel

[1] Astronomická expedice 2017
[2] Astronomická expedice

1. Zahráli jsme si na oděvní návrháře a vyzkoušeli kyanotypii – historickou fotografickou techniku
  2. Astronomická expedice Úpice 2017 - nejlepších 16 dnů v roce
  3. Hon na Mezinárodní vesmírnou stanici
  4. Astronomická expedice 2017
  5. Lampička pro astronomy se superkondenzátorem
  6. Astronomická expedice: Modely raket
  7. Astronavigace na Astronomické expedici
  8. Experiment: rozbíjeli jsme “asteroid”
  9. Toužíte po letním dobrodružství? Pojeďte s námi na Astronomickou expedici!
  10. Astronomická expedice 2015
  11. Astronomická expedice Úpice 2014
  12. Astronomická expedice 2013
  13. Astronomická expedice 2012
  14. Astronomická expedice 2009 - Procestujte Galaxii
  15. Astronomická expedice 2008 – Mezi nebem a Zemí
  16. Astronomická expedice 2007 - Vaše cesta do vesmíru
  17. Astronomická expedice 2005 - Vesmír v hrsti
  18. Astronomická expedice - Váš první kontakt s vesmírem
  19. Astronomická expedice Úpice

Pavel Váňa

Narodil se v roce 1997 v Uherském Hradišti. Jeho cesta k astronomii začala zkoumáním noční oblohy triedrem, pak přišel větší dalekohled a ze záliby se stal vášnivý koníček. V roce 2013 začal pracovat na Hvězdárně a planetáriu Brno jako demonstrátor a od téhož roku se každoročně zúčastňuje Astronomické expedice v Úpici. Rád fotí noční oblohu.

Štítky: Astrofotografie , Mezinárodní kosmická stanice, Astronomická expedice