Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Hubble má zdatného soupeře ve „šťastné kameře“

Hubble má zdatného soupeře ve „šťastné kameře“

lucky_hst.jpg
Některé pozemní dalekohledy dostanou nové příslušenství - „šťastnou kameru“ („Lucky Imaging system”), která umožňuje astronomům získat až 2krát ostřejší snímky hvězd než jsou ty od Hubbla.

Kamera „Lucky“ sice umí získat velmi ostré obrazy, ale Hubble Space Telescope pořizuje snímky z nejhlubšího vesmíru.

„Toto jsou vůbec nejostřejší obrazy, jaké byly kdy ať už ze Země nebo z vesmíru pořízeny,“ řekl astronom Craig Mackay (University of Cambridge, Anglie), vedoucí výzkumu.

Výsledky jsou zveřejňovány na webové stránce Institute Astronomy (University of Cambridge).

Astronomové se snaží získat co nejjasnější obrazy vesmíru. Ale zemská atmosféra je v neustálém pohybu a tato proměnlivost způsobuje nejen blikání (scintilaci) hvězd, ale také rozmazává objekty na snímcích.

Citlivé kamery by sice mohly zvítězit nad tímto atmosférickým rozostřením, ale samy produkují zrnitý „šum“, který může učinit snímky téměř nepoužitelnými. Kosmické dalekohledy (např. Hubble Space Telescope) se problému s atmosférou vyhýbají tím, že obíhají nad zemskou atmosférou, ale stojí miliardy dolarů.

Mackay a jeho tým (Institute Astronomy, University of Cambridge) se snažili vytvořit pozemní systém, který by odstranil rozostření snímků a byl by i finančně přijatelný.

Jejich nová kamera „Lucky Imaging system” pořizuje 20 snímků za sekundu a pak z desítek tisíců obrázků vybírá ty nejlepší, vzájemně je kombinuje a odstraňuje statický šum.

Astronomové kameru Lucky testovali na 5m palomarském dalekohledu. Snímky z observatoře jsou normálně 10krát méně detailní než z Hubbla, ale s novou kamerou Lucky astronomové vytvořili obrázky 2krát ostřejší než HST. Mackay vysvětlil, že toto hodnocení vychází z porovnání snímků kulové hvězdokupy M13, pořízené HST i Lucky (viz obrázek M13: vlevo – kamera Lucky, vpravo HST. Kredit: Craig Mackay/NASA).

„Snímek hvězdokupy nám ukazuje, že již nyní převyšujeme Hubbla, ale my si myslíme, že můžeme dělat obrázky ještě mnohem lepší,“ řekl Mackay. A ještě poznamenal, že Hubble je stále nenahraditelný, protože má lepší podmínky k tomu, aby dělal delší expozice a vytvořil „hlubší“ pohled do vesmíru.

Mackay je přesvědčen, že nejefektivnější použití nového systému Lucky bude u větších dalekohledů, protože pak se může používat i k pátrání po záhadné temné hmotě.

„Obrázky vesmíru mají extrémně vysokou kvalitu, ale jsou omezené velikostí dalekohledu,“ řekl Mackay. „Naše technika může velmi dobře fungovat, když je dalekohled větší než Hubble (2,4 m) a má lepší rozlišení.“

Jeden problém Mackayova „šťastná kamera“ Lucky má - musí být jasno a dostatek pozorovacího času, aby mohl vzniknou dostatek kontrastních snímků, které by převyšovaly Hubbla.

Zdroj: www.space.com

Airglow z Ivančic

Airglow (světélkování ve vysoké atmosféře). Fotoaparát Sony DSC-RX100M2, ISO6400, f/1.8, exp. 10 s. Fotografováno z okraje menšího města (Ivančice na Brněnsku).