Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Hubbleovy narozeniny
Jana Tichá Vytisknout článek

Hubbleovy narozeniny

Hubble na oběžné dráze
Už neuvěřitelných dvacet let pracuje na oběžné dráze kolem Země Hubbleův kosmický teleskop (Hubble Space Telescope - HST). Do vesmíru byl dopraven 24. 4. 1990 na palubě raketoplánu Discovery v rámci mise STS-31. Hubblův kosmický teleskop je nejvýkonnějším astronomickým přístrojem všech dob. Od zahájení své práce do podzimu 2009 provedl HST skoro 900 tisíc pozorování, pořídil více než 570 tisíc snímků více než 29 tisíc vesmírných objektů. Během necelých 20 let pozorování pořídil skoro 39 terabytů dat.

K oslavě těchto významných "Hubblových dvacátých narozenin" vybrala NASA, ESA a the Space Telescope Science Institute výroční snímek, pořízený novým záznamovým zařízením Wide Field Camera 3 (WFC3). Jedná se o fascinující portrét oblasti v níž vznikají nové hvězdy. Prohlédnout si jej budeme moci nejdříve v pátek 23.dubna, kdy skončí informační embargo NASA na tento ohromující portrét vzdáleného vesmíru.

Českobudějovická Hvězdárna a planetárium je jedním z mála míst v ČR, kde budete moci originální tisk tohoto unikátního velkoformátového barevného snímku ve vysokém rozlišení uvidět. Poprvé v sobotu 24.dubna 2010 v rámci mimořádné Soboty pro velké i malé návštěvníky, která se koná od 10:00 do 18:00 hodin. Podrobný program celé soboty včetně filmů, projekcí, oblohy v planetáriu a pozorování Slunce najdete přímo na titulu našeho webu www.hvezdarnaCB.cz. Poté bude narozeninový snímek z Hubblova teleskopu vystaven i v rámci dalších akcí pro veřejnost i školy.

Hvězdárna a planetárium
Zátkovo nábřeží 4
370 01 České Budějovice
tel. 386 352 044, 603 913 985
e-mail: klet@klet.cz nebo hvezdarna@hvezcb.cz
www.hvezdarnaCB.cz

Záblesk Irídia

Záblesk družice Irídium 80. Canon 350D+Samyang 8/3.5; Expozícia 58s. 22.4. 2018 o 2:58 SELČ; Tesárske Mlyňany. Vzdialenosť satelitu bola 1564 km.