Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Hvězdárna Františka Nušla v Jindřichově Hradci

Hvězdárna Františka Nušla v Jindřichově Hradci

Za skutečně solidního mrazu se v sobotu 7. prosince 2002, vpředvečer 85. výročí ustavující schůze České astronomické společnosti,konala v Jindřichově Hradci astronomická slavnost při příležitostikřtu místní hvězdárny jménem místního rodáka a předního českéhoastronoma univ. prof. Františka Nušla (1867-1951).

Slavnostního pojmenování se účastnili starosta města a řadačeských astronomů - profesionálů i amatérů z J. Hradce, Prahy, Kletě,Ondřejova a dalších míst, kteří zatleskali prof. Janu Sokolovi, děkanovifak. humanitnich studii UK a vnukovi prof. Nušla, když těsně po 14 hodiněodhalil na průčelní stěně hvězdárny pamětní desku prof. Nušlovi.

Po prohlídce Nušlovy hvězdárny se účastníci slavnosti přesunuli dosálu místního Domu dětí a mládeže, kde po přivítání vedoucí hvězdárny paníJanou Jirků promluvil krátce současný předseda ČAS Štěpán Kovář, a pak nasvého dědečka působivě vzpomínal prof. Sokol. Dalšími řečníky byli doc.Martin Šolc z Astronomického ústavu UK, jenž hovořil o vědeckém profiluprof. Nušla, a podepsaný, který se věnoval vyhlídkám astronomické technikyve XXI. století.

Blahopřejeme hradeckým hvězdářům, že dotáhli do konce úsilí otrvalou připomínku svého nejvýznamnějšího astronomické rodáka, jenžmj. stál u kolébky a pak skoro tři desetiletí v čele České astronomickéspolečnosti.

Jiří Grygar (*1936) studoval fyziku na MU v Brně a astronomii na UK v Praze. Vědeckou aspiranturu v astrofyzice absolvoval v Astronomickém ústavu ČSAV v Ondřejově, kde pak pracoval ve stelárním odd. do r. 1981. Od té doby až dosud je zaměstnán ve Fyzikálním ústavu ČSAV/AV v Řeži/Praze, v současné době v odd. astročásticové fyziky. Web: www.astronom.cz/grygar/

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.