Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Hvězdářský dalekohled pro nevidomé ve fázi testování

Hvězdářský dalekohled pro nevidomé ve fázi testování

galerie4.jpg
Projekt TGST - TyphloGraphic Space Telescope, laicky Hvězdářský dalekohled pro nevidomé, vyvíjí Petr Brzobohatý (1977), spolupracovník občanského sdružení ASTARTé. Petr Brzobohatý se dlouhodobě zabývá populární a naučnou vědou pro handicapované.

TGST je systém sloužící k hmatovému přiblížení vizuální hvězdné oblohy pomocí vhodného SW a HW. TGST je především software, jehož výstupem je optimalizovaný podklad hvězdné oblohy při různých úhlových zvětšeních pro nízkoreliéfový, hmatem vnímatelný obrázek, který je možné tisknout pomocí speciální reliéfní tiskárny. Takový "virtuální hmatový hvězdářský dalekohled" bude přes internet přístupný zájemcům z celého světa. Projekt tak budou moci využívat stovky hvězdáren, planetárií a jiná speciální vzdělávací zařízení či jednotlivci.

TGST ve své nejzákladnější verzi v současnosti prochází fází prvního většího testování a závěrečné kompletace. Po posledních úpravách "dalekohled pro nevidomé" vstoupí do dalšího kola testování ve spolupráci s vybranými institucemi. Nejpozději do poloviny roku 2009 by chtěl Petr Brzobohatý spustit ostrý provoz.

První verze TGST bude zobrazovat některé základní objekty: hvězdy, souhvězdí, Měsíc aj. Projekt předpokládá vývoj, při němž budou následovat i další objekty, včetně pohledů na mlhoviny, galaxie, planety atd.

Ztráta zraku je velice závažné zdravotní postižení, které má vliv i na psychické zdraví jedinců. Petr Brzobohatý si klade za cíl zrakově handicapovaným vhodným způsobem zpřístupnit to, co je vidícím tak samozřejmé - krásy nočního nebe.

TyphloGraphic Space Telescope je vytvářen v PHP a Java verzích. Předpokládá se, že zdrojový kód softwaru časem bude zpřístupněn vývojářům pro svobodné úpravy a používání.

Email: info@polytechnic.name

Web: www.polytechnic.name

Záblesk družice NOSS

24.03. 2017; 22:01 SEČ; Canon 350D+Samyang 8/3.5. Záblesk jednej z dvojice družíc NOSS 3-7 (A,B), družice NOSS 3-7 (A) (2015-058-A). Vzdialenosť družíc: 1270 km.