Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Kopule je nahoře
Jana Tichá Vytisknout článek

Kopule je nahoře

kopulenahoru4.jpg
Budování nové kopule pro jihočeský teleskop KLENOT překročilo svoji nejzávažnější/nejkritičtější fázi. V sobotu 8.října 2005 zvedl velký jeřáb dřevěnou, mědí oplechovanou kopuli a usadil jí na nově vybetonovaný věnec na budově hvězdárny. Následovat bude výsledná náročná fáze dokončování a dolaďování mechanických i elektrických prvků a doplnění těch klempířských prvků, které mohou být osazovány až po usazení kopule na místo.

Přes nepřízeň počasí v letošním létě tak rekonstrukce kopule KLENOTu spěje do finiše. Konstrukce a osazování velké hvězdářské kopule o vnějším průměru osm metrů je akcí naprosto ojedinělou v rámci celé České republiky (snímky z akce naleznete na našich webových stránkách).

Dalekohled KLENOT o průměru hlavního zrcadla 106 cm je nejmodernějším a druhý největším českým dalekohledem. Nachází se v observatoři na vrcholu hory Kleť. Slouží zejména k výzkumu planetek a komet. S jeho pomocí bylo již objeveno šest stovek planetek včetně dvou vzácných blízkozemních těles a neobvyklé planetky na kometární dráze. Přesná měření pořízená s tímto teleskopem přispěla k upřesnění drah několika stovek blízkozemních asteroidů i zkoumání rozštěpených kometárních jader. Celou akci financuje Jihočeský kraj jako zřizovatel hvězdárny.

Během odstavení teleskopu KLENOT však kleťští astronomové nezaháleli. Mimo jiné na archívních snímcích nalezli a změřili přesné polohy jednoho z nově objevených obřích těles za drahou Neptunu a jejich studie rozštěpené komety Van Ness, pořízená ve spolupráci s astronomy z americké JPL/Caltech, byla uveřejněna v mezinárodním odborném časopise. Nyní se těší, že nová kopule jim od letošního podzimu umožní další astronomickou práci, o jejichž výsledcích vás budeme rádi informovat.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.