Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Large Binocular Telescope (LBT) uveden do provozu

Large Binocular Telescope (LBT) uveden do provozu

Large Binocular Telescope(LBT). Je umístin na hoe Mount Graham (Arizona,USA).
V Arizoně byl v sobotu 16. října 2004 slavnostně uveden do provozu největší teleskop na světě LBT (Large Binocular Telescope). Je umístěn na hoře Mount Graham v nadmořské výšce 3.200 m a jeho výstavba trvala 8 let.

Binokulární dalekohled má 2 zrcadla, každé o průměru 8,4 m. Přístroj má umožnit pozorování hvězd až do vzdálenosti několik miliard světelných let. (Teleskopem můžeme vidět světlo hořící svíčky ve vzdálenosti 2,5 miliónů km). Více informací: astro.cz a LBT.

Na budování teleskopu se vedle amerických podíleli i němečtí a italští vědci. Nyní budou probíhat kontroly a vylaďování celého systému. Do plného provozu bude uveden v roce 2006.

Proti výstavbě teleskopu protestovali jak místní indiáni, tak ochránci životního prostředí. Indiáni z kmene Apačů upozorňovali na to, že hora je pro ně posvátná, ekologové zase předhazovali politikům, že v honbě za rekordním projektem nebrali ohledy na místní ekosystémy.

LBT_schema.gif