Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Large Binocular Telescope (LBT) uveden do provozu

Large Binocular Telescope (LBT) uveden do provozu

Large Binocular Telescope(LBT). Je umístin na hoe Mount Graham (Arizona,USA).
V Arizoně byl v sobotu 16. října 2004 slavnostně uveden do provozu největší teleskop na světě LBT (Large Binocular Telescope). Je umístěn na hoře Mount Graham v nadmořské výšce 3.200 m a jeho výstavba trvala 8 let.

Binokulární dalekohled má 2 zrcadla, každé o průměru 8,4 m. Přístroj má umožnit pozorování hvězd až do vzdálenosti několik miliard světelných let. (Teleskopem můžeme vidět světlo hořící svíčky ve vzdálenosti 2,5 miliónů km). Více informací: astro.cz a LBT.

Na budování teleskopu se vedle amerických podíleli i němečtí a italští vědci. Nyní budou probíhat kontroly a vylaďování celého systému. Do plného provozu bude uveden v roce 2006.

Proti výstavbě teleskopu protestovali jak místní indiáni, tak ochránci životního prostředí. Indiáni z kmene Apačů upozorňovali na to, že hora je pro ně posvátná, ekologové zase předhazovali politikům, že v honbě za rekordním projektem nebrali ohledy na místní ekosystémy.

LBT_schema.gif

Zdroj: ČTK
Převzato:Hvězdárna Valašské Meziříčí

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!