Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Meopta na konci roku s novinkou
Pavel Marek Vytisknout článek

Meopta na konci roku s novinkou

Společnost MEOPTA http://www.meopta.cz začala na konci roku 2002 vyrábět přístroj, který už může oslovit i astronomy. Po podle mého názoru neúspěšné výrobě malých astronomických dalekohledů přichází na trh dalekohled, který lze doporučit i méně náročným astronomům amatérům.

Tato nová řada dalekohledů vychází z osvědčené řady monokulárů HERMES a nyní je nabízen s 75mm objektivem. Je to jeden z nejlehčích a nejkompaktnějších přístrojů ve své kategorii. Nabízí se ve variantě jak s okulárem pod úhlem 45°C, tak přímým. Vyvážené mnohonásobné optické vrstvy mají zabezpečit špičkovou kvalitu. Jako doplněk je k dispozici i fotoadaptér, který umožňuje využít dalekohled jako teleobjektiv s ohniskovou vzdáleností 800mm !!! a tedy už poměrně vhodných pro slušné fotografie Měsíce či Slunce.

Pokud ale máte hlouběji do kapsy můžete se smířit s poněkud horší, ale přesto velmi slušnou kvalitou, pak možná vyhoví řada SPORT s 70mm objektivem. Dalekohled Sport je monokulární vysoce světelný přístroj určený pro sportovní účely, milovníky přírody a amatérské astronomy. Sestává z tubusu s objektivem, hranolové části a okuláru. Je vybaven sluneční clonou, stativovým úchytem s redukcí, krytkami objektivu a okuláru. K dispozici jsou tři výměnné okuláry se třemi různými ohniskovými vzdálenostmi, umožňující pozorování při různých zvětšeních. Stativový úchyt umožňuje otáčet dalekohledem kolem optické osy a zajistit jej v požadované poloze aretovacím šroubem. Je vybaven závitem pro uchycení na fotografický stativ. Tvar dalekohledu umožňuje i pozorování bez stativu, stačí dalekohled položit na vhodnou podložku. Sluneční clona, useknutá pod úhlem 45°, je revolverového typu a je posuvná podél objektivového tubusu a při správném nastavení odstraňuje nežádoucí sluneční paprsky vstupující do objektivu. Podélná štěrbina ve sluneční cloně umožňuje zamířit dalekohled na cíl. Dalekohled se dodává zabalený do polyethylenové fólie a vložený do koženkového pouzdra, které slouží k přenášení.

No a nakonec to nejlepší a to aspoň orientační ceny:

Sport 25x70 /tělo + okulár/ 4 790 Kč
Sport 40x70 /tělo + okulár/ 5 160 Kč
HA-70 (Hermes 1) /pouze tělo/ 5 890 Kč
HA/HS-75 (Hermes) /pouze tělo/ 13 200 Kč
Okulár pro HERMES dle modelu 1 520 - 5 090 Kč

Pavel Marek

Autor je členem České astronomické společnosti od roku1985. Je členem sekce B.R.N.O. - sekce pozorovatelů proměnných hvězdpozorovatelské skupiny Medůza. Je členem Astronomické společnosti v Hradci Kralové. Astronomii se věnuje amatérsky od svých 9 let adnes se věnuje i praktickému pozorování zejména v oblasti proměnných hvězd ato jak vizuálně, tak CCD. Je vlastníkem i několika dalekohledu různýchkonstrukcí a určení.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.