Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Meteorologická měření námětem SOČ

Meteorologická měření námětem SOČ

Meteostanice
Od pátku 15. 6. do neděle 17. 6. probíhal v Prostějově již 29. ročník SOČ (Středoškolské odborné činnosti). Své želízko v ohni v něm měli i západočeští astronomové, a to v oboru fyzika. Jednalo se vlastně o vyhodnocení docela unikátního experimentu, který zasahuje jak do oblasti meteorologie, tak i do oblasti astronomie.

Západočeši se totiž v minulosti zúčastnili několika expedic za částečným i úplným zatměním Slunce. Např. v roce 1999 měli několik skupin pozorovatelů v pásu tzv. totality (pás, ve kterém je viditelné úplné zatmění Slunce) prakticky po celé Evropě. V roce 2005 pořádali expedici za prstencovým zatměním Slunce do Španělska a v roce 2006 opět za úplným zatměním do Turecka. Během expedic prováděli klasické astronomické práce, zejména fotografické. Do činnosti však byl zařazen i poněkud neobvyklý experiment pro tři automatické meteorologické stanice, které nechala sestrojit H+P Plzeň.

Tyto stanice byly instalovány a umístěny na různých stanovištích. Snímaly meteorologické prvky v závislosti na fázi zatmění. Jednalo se např. o velmi přesná automatická měření teploty ve 2 m, v 5 cm nad terénem a podpovrchové teploty, intenzity osvitu, a to jak přímého, tak i odraženého, rychlosti a směru větru apod. Tato měření probíhala před zatměním, během zatmění i po něm. A právě výsledky z těchto měření se staly námětem pro rozsáhlou odbornou práci (obsahuje kolem 120 stran) našeho kolegy Miloslava Machoně z Podhradu u Chebu, studenta chebského gymnázia.

Miroslav Machoň se v minulosti zúčastnil expedice do Turecka a významně se podílel se svými plzeňskými kolegy na uskutečnění tohoto náročného experimentu. Se svojí prací obsadil v celostátním kole první místo v obtížném a obávaném oboru fyzika. Jedním z odborných konzultantů jeho práce byl i ředitel H+P Plzeň Lumír Honzík, který byl rovněž účastníkem a spolu-organizátorem jmenovaných expedic.

V současné době je práce volně ke stažení na stránkách Hvězdárny a planetária Plzeň: http://hvezdarna.plzen-city.cz/zatmeni/semm/

Zimna obloha

Canon 60Dmod+Sigma 18-35mm, f1.8@18mm, f2.5, ISO 1600, panorama z cca 40 fotiek a kazda fotka 60sec expozicia.