Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Mezinárodní seznam amatérských hvězdáren

Mezinárodní seznam amatérských hvězdáren

Abbey Ridge Observatory
Snem mnoha astronomů-amatérů je postavit si vlastní hvězdárnu. Soukromá hvězdárna má mnoho výhod: pozorovatelské zázemí, možnost nainstalovat přístroje natrvalo bez nutnosti ustavovat znovu paralaktickou montáž před každým pozorováním, pozorovatel cestuje v noci za tmou sám a neveze s sebou dalekohledy (ty už má na své hvězdárně). Nevýhoda je jen jedna: hvězdárna zpravidla nejde přesouvat na jiné místo.

Jistě už jste se na internetu setkali se seznamy hvězdáren a astronomických institucí. Koneckonců jeden takový je i na stránce České astronomické společnosti. Existuje však jeden seznam, který je jiný: Mezinárodní seznam soukromých amatérských hvězdáren (http://obs.nineplanets.org/obs/obslist.html). Sestavil ho pan Bill Arnett z USA. Původně to udělal za účelem shromáždění poznatků, jak si co nejlépe postavit svou vlastní soukromou hvězdárnu. Časem tak vznikl seznam unikátní jak svým zaměřením, tak rozsahem.

Z České republiky jsou na tomto seznamu zatím jen 2 soukromé hvězdárny: Altan Observatory Luboše Bráta, předsedy SPHE ČAS a Hvězdárna ve Stradouni pana Bohumila Ruprechta, člena České skupiny pozorovatelů planet.

Chcete-li také, aby o vaší soukromé hvězdárně věděl celý svět, neváhejte, a kontaktujte Billa Arnetta.

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem