Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Mezinárodní seznam amatérských hvězdáren

Mezinárodní seznam amatérských hvězdáren

Abbey Ridge Observatory
Snem mnoha astronomů-amatérů je postavit si vlastní hvězdárnu. Soukromá hvězdárna má mnoho výhod: pozorovatelské zázemí, možnost nainstalovat přístroje natrvalo bez nutnosti ustavovat znovu paralaktickou montáž před každým pozorováním, pozorovatel cestuje v noci za tmou sám a neveze s sebou dalekohledy (ty už má na své hvězdárně). Nevýhoda je jen jedna: hvězdárna zpravidla nejde přesouvat na jiné místo.

Jistě už jste se na internetu setkali se seznamy hvězdáren a astronomických institucí. Koneckonců jeden takový je i na stránce České astronomické společnosti. Existuje však jeden seznam, který je jiný: Mezinárodní seznam soukromých amatérských hvězdáren (http://obs.nineplanets.org/obs/obslist.html). Sestavil ho pan Bill Arnett z USA. Původně to udělal za účelem shromáždění poznatků, jak si co nejlépe postavit svou vlastní soukromou hvězdárnu. Časem tak vznikl seznam unikátní jak svým zaměřením, tak rozsahem.

Z České republiky jsou na tomto seznamu zatím jen 2 soukromé hvězdárny: Altan Observatory Luboše Bráta, předsedy SPHE ČAS a Hvězdárna ve Stradouni pana Bohumila Ruprechta, člena České skupiny pozorovatelů planet.

Chcete-li také, aby o vaší soukromé hvězdárně věděl celý svět, neváhejte, a kontaktujte Billa Arnetta.

Airglow

NIkon d750 + Samyang 24 na Star Adventurer montáži. Panorama na oblohu je ze 6 single shotů 30 sekund, spodek 50 sekund, nasvětlen polskými městy.