Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Návrat Jodrell Bank

Návrat Jodrell Bank

Známý radioteleskop v Jodrell Bank na severozápadě Anglie má po dvou letech práce zcela novou odraznou vrstvu. Tato úprava výrazně zlepšila citlivost 45 let starého teleskopu.

V průběhu příštího léta dojde k poslední fázi obnovy. Každý z 340 panelů tvořících povrch teleskopu o průměru 76 metrů bude velmi přesně nastaven. Výsledný povrch bude nastaven s přesností na jeden milimetr.

Sir Bernard Lovell, první ředitel observatoře sledoval obnovu povrchu teleskopu prohlásil, že nikdy nepředpokládal životnost teleskopu delší než patnáct let. Po nastavení panelů bude teleskop třicetkrát citlivější než býval v roce 1957.

S vylepšeným povrchem bude možno sledovat oblohu ve větším rozsahu frekvencí. Bude se pokračovat ve sledování pulzarů, formování hvězd v naší galaxii a pozorování slabých radiogalaxií a kvasarů na hranici známého vesmíru.

Teleskop v Jodrell Bank je také klíčovým přístrojem britské sítě Merlin - sítě radioteleskopů se špičkovým rozlišením.

Úpravy klíčového zařízení více než zdvojnásobily citlivost sítě Merlin a umožní nové astrofyzikální studie. Výsledné snímky budou obsahovat více detailů, než snímky z HST.

Zdroj: BBC

Kometa C/2015 V2 (Johnson)

Kometa se nacházela nedaleko hvězdy tau v souhvězdí Herkula a byla téměř v zastávce s pohybem menším než 0.1 obloukové vteřiny za minutu. Lehce rušila vysoká oblačnost.