Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Nové číslo zpravodaje JihoČAS

Nové číslo zpravodaje JihoČAS

V říjnu 2002 vyšlo nové číslo zpravodaje Pobočky ČAS v Českých Budějovicích - JihoČAS 3/2002.

Zpravodaj obsahuje články:
- Sluneční činnost v I. pololetí 2002 (Ladislav Schmied)
- Polární záře (František Vaclík)
- Předpovídáme podle červánků (Milan Blažek)
- Dobsonova montáž dalekohledu (František Vaclík)
- Besednické vltavíny (František Vaclík)
- EBICYKL 2002 (František Krátoška)
- ASTROKLEVETNÍK
- Povodeň v českobudějovickém planetáriu (Jana Tichá)

Petr Bartoš

Petr Bartoš (*1971, Sezimovo Ústí) je jihočeský popularizátor astronomie. K astronomii ho již v dětství přivedl populární seriál Okna vesmíru dokořán a od té doby se jí věnuje amatérsky. Profesně nyní pracuje jako analytik. V roce 1993 se stal členem České astronomické společnosti a od roku 1998 působí na Hvězdárně Františka Pešty v Sezimově Ústí. Zabývá se především historií astronomie, spoluzakládal Astronomickou olympiádu, cenu Littera astronomica, několik let redigoval Kosmické rozhledy.

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.