Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Nové číslo zpravodaje SMPH

Nové číslo zpravodaje SMPH

V čísle 5/2003 Zpravodaje Společnosti pro MeziPlanetární Hmotu,které vyšlo 12. května, se dozvíte jak probíhalo nedávné setkání členůSMPH v Brně, dozvíte se o některých nově pojmenovaných planetkách a onové podvojné planetce (3782) Celle. Ze světa planetek jsou idalší příspěvky ...

Ze světa planetek jsou idalší příspěvky týkající se těsného průletu planetky 2003 HW10kolem Země 29. dubna 2003, o hledání nejlepších trajektorií pro cestysond k blízkozemním planetkám a podrobné shrnutí o zajímavýchplanetkách objevených v posledním čtvrtletí 2002.
Meteorické astronomii je věnována část přílohy o rojích, které můžemesledovat v nadcházející lunaci, o meteoritickém dešti v Chicagu aseznámení s výsledky práce R. Arlta týkající se nové efemeridy pro výpočet polohy radiantu roje Perseid v období 22.7. - 19.8.
Značná pozornost je samozřejmě věnována kometám - přnášíme obsah čísla 125 časopisu International Comet Quarterly a statistiku pozorování pozorovatelů SMPH v něm obsažená. Stejně jako každé číslo Zpravodaje přináší novinky o kometách, jejich dráhové elementy a především mapky pro vyhledání komet pozorovatelných v květnu a první půli června 2003 kompletně do přibližně 14.5 mag. Samostatný příspěvek je pak věnován detailnímu rozboru fotometrického chování tří jasných komet let 2001 a 2002 - C/2001 A2 (LINEAR), C/2000 WM1 (LINEAR) a 153P/Ikeya-Zhang. Závěrečná část Zpravodaje je tradičně věnována pozorováním komet,která provedli pozorovatelé SMPH.
Další číslo Zpravodaje vyjde přibližně za měsíc (těsně před úplňkem), pokud by do té doby došlo k objevu jasnější komety, vyjde mimořádné číslo dříve.

Klenoty zimnej oblohy