Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Novinky v astronomickém software (listopad-prosinec 2003)

Novinky v astronomickém software (listopad-prosinec 2003)

Snad u žádný příznivce astronomie se dnes neobejde bez astronomických programů.
V přehledu najdete krátký seznam aktualizací a nových verzí astronomického software za poslední dva měsíce.

Astrometrica 4.3.2.346 - nová verze programu pro zpracování CCD snímků přináší několik drobných oprav a množství nových funkcí (seznam změn)
AstroViewer 2.8 - java applet hvězdné oblohy, přidána možnost vyhledávání v katalogu objektů a stránka s kalendářem
Cartes du Ciel - vznikla česká stránka s informacemi o tomto atlase hvězdné oblohy
Celestia 1.3.1(win)- nová verze populárního 3D simulátoru hvězdné oblohy. Changelog. (SuSE, Mandrake + ke každé verzi textury na website)
Eclipsing Binary Stars 1.0a2 - nová verze simulátoru počítajícího světelné křivky zákrytových dvojhvězd
IRIS 4.0 - nový IRIS pro úpravu CCD snímků (changelog)
Hallo Nothern Sky 2.2.2 - skvělý počítačový atlas, přidána mapa Měsíce, provedeno několik oprav (screenshot)
Lunar Globe 1.106 - nová verze počítačového atlasu měsíce. Shareware.
Meteoric Stream Screensaver - spoříme obrazovku s Měsícem a impaktními krátery :-)
MoonPhase 1.3 - nová verze podařeného programu, upravena přesnost zobrazení měsíčních fází (screenshot)
NexStar Observer List 2.6.1 - nová verze programu pro plánování pozorování, součástí je mapka oblohy, modul pro navádění dalekohledu, možnosti filtrování objektů, (screenshot)
Orbiter 031217 - update působivého simulátoru letu do vesmíru (screenshot, changelog)
PIXYsystem
2.0
- program pro zpracování CCD snímků (screenshot, changelog)
SOLEX update852 - update opravující řadu chyb v programu SOLEX, který umí počítat dráhu stínu při zákrytech hvězd planetkami. Update je nutné aplikovat na Solex 85 (screenshot)
SkyMap 10 Service Pack 2 - service pack pro SkyMap 10 (changelog) (skymap 10 demo)
StarryNight Digital Download 4.05 - nová verze nejhezčího planetária pro Windows. Podpora OpenGL, fotorealistický horizont apod. Současně vyšlo i StarryNight Pro 4.05. Možnost stažení 15 denní zkušební verze po vyplnění tohoto formuláře.

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.