Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Novoroční den otevřených dveří na Hvězdárně Kleť 1. ledna 2010

Novoroční den otevřených dveří na Hvězdárně Kleť 1. ledna 2010

Vrchol Kletě s kopulemi observatoře
Na vrcholu jihočeské Kleti se nachází nejvýše položená hvězdárna v České republice. Je známá po celém světě objevy planetek a komet i sledováním blízkozemních asteroidů. Jihočeští astronomové se tu věnují jak astronomickému výzkumu, tak předávání poznatků z astronomie dětem i dospělým.

Jednou z tradičních akcí pro veřejnost, které Hvězdárna Kleť pořádá, je Novoroční den otevřených dveří. Letos bude toto velmi oblíbené setkání zároveň zakončením Mezinárodního roku astronomie (IYA 2009) v Jižních Čechách. Návštěvníci si budou moci na Hvězdárně Kleť prohlédnout výstavu astronomických fotografií pořízených výkonnými dalekohledy, za jasného počasí uvidí Slunce prostřednictvím největšího čočkového dalekohledu v České republice a pro návštěvníky budou připraveny i drobné dárky od hvězdářů i od Jihočeského kraje.

Den otevřených dveří na Hvězdárně Kleť se bude konat v pátek 1.ledna 2010 od 10:30 do 15:00 hodin.

Observatoř Kleť
e-mail: klet@klet.cz
tel. 380 711 242 (od 10.00 hod.)

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem