Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Nový radioteleskop v provozu
Pavel Koten Vytisknout článek

Nový radioteleskop v provozu

Dva největší světové radioteleskopy uskutečnily společná pozorování planety Venuše a malého blízkozemního asteroidu. Získané snímky povrchu Venuše ukazují detaily o rozměrech 1 km a byly pořízeny za účelem srovnání s daty zaznamenanými radarem na sondě Magellan před deseti lety. O Venuši se předpokládá, že by mohla být geologicky stejně aktivní jako Země a tato pozorování by mohla odhalit změny na povrchu způsobené vulkanickou činností, sesuvy půdy či dalšími procesy. Zároveň oba teleskopy pracovaly jako interferometr schopný určit výšky některých horských oblastí Venuše s dokonce lepší přesností než mohla sonda Magellan. Druhým cílem byla planetka 2001 EC16, která prolétla ve vzdálenosti jen 8x větší než je vzdálenost oběžné dráhy Měsíce kolem Země. Snímky planetky o velikosti 150 metrů odhalily její nepravidelný tvar. Na pozorování se podílel největší radioteleskop na světě o průměru 305 m umístěný v Arecibo a největší pohyblivý radioteleskop, kterým je 100 m Robert C. Byron radioteleskop na observatoři v Green Bank. První z nich byl nedávno modernizován, druhý je zcela nový.
Zdroj: NRAO Press release z 10. května

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!