Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Oslavili jste s námi 160 let barona Krause

Oslavili jste s námi 160 let barona Krause

pietní akt Autor: Pavel Štys
pietní akt
Autor: Pavel Štys
2. 8. 2014 tomu bylo přesně na den 160 roků od narození legendárního pardubického průkopníka sportu, techniky a zakladatele první lidové hvězdárny v Čechách, pana barona Artura Krause. Den doslova neplněný připomínkou baronova jubilea, jsme započali na pardubickém hlavním hřbitově, kde proběhla krátká ceremonie a uctění památky barona Krause za přítomnosti nejbližších příbuzných rodiny Krasových zastoupených paní Evou Máchovou a panem Viktorem Máchou a mnohými významnými hosty z řad kulturních institucí jako je Krajská Knihovna v Pardubicích či Dům dětí a mládeže ALFA Pardubice a občanských sdružení a spolků jako je Klub přátel Pardubicka či Astronomická společnost Pardubice. Pozvání rovněž přijali zástupci Hvězdárny a planetária v Hradci Králové a Hvězdárny v Úpici.

bibliografie Autor: Pavel Štys
bibliografie
Autor: Pavel Štys
Od 11:30 následoval hlavní bod programu, slavnostní vydání BIBLIOGRAFIE barona Artura Krause v Krajské knihovně v Pardubicích, kde byla tato výběrová literatura slavnostně představena a její první výtisk byl předán právě příbuzným letošního jubilanta. Po krátké besedě následovalo vyhodnocení letního kvízu a křížovky uveřejněné k tomuto výročí. V rámci tohoto programového bloku jsme se tak mohli podívat i do zákulisí Krajské knihovny a nahlédnout tak do prostor běžně nepřístumných. Autorky Krausovké bibliografie nám ukázaly bohatý archiv zaměřený na informace o baronu Krausovi nebo praidla tenisu, která pan baron právě do pardubic přivezl a do češtiny přeložil.

jízda Autor: Pavel Štys
jízda
Autor: Pavel Štys
Následující program se již odvíjel v režii kolegů z Klubu přátel Pardubicka, kteří k příležitosti 160. výročí zajistili jízdu historickým autobusem s názvem PUTOVÁNÍ PO STOPÁCH BARONA KRAUSE. Trasa vedla od Hlavního nádraží k pardubickému zámku, kde se návštěvníci mohli podívat do věže, odkud baron Kraus prováděl svá první astronomická pozorování a rovněž na výstavu, kterou Východočeské muzeum k tomuto výročí vytvořilo.

Další zastavení návštěvníkům ukázaly místa jako Krausův rodný dům, první lidovou hvězdárnu či městské divadlo, které právě baron Kraus velmi výrazným způsobem financoval.

pozorovani Autor: Pavel Štys
pozorovani
Autor: Pavel Štys
Jedna z posledních zastávek zavedla návštěvníky na současnou Hvězdárnu barona Artura Krause DDM ALFA Pardubice, kde proběhlo uložení listin a publikací pod pamětní desku, po němž následovalo pozorování oblohy pro veřejnost. Posledním zastavením historické jízdy byla opět hrobka rodiny Krausů a rozloučení.

Děkujeme všem, kteří se podíleli na přípravě a organizaci důstojné připomínky 160. výročí barona Artura Krause.

Celou fotogalerii můžete shlédnout na stránkách projektu ROK ARTURA KRAUSE

Petr Komárek

Petr Komárek (* 5. října 1982, Pardubice, Česká republika) je popularizátorem astronomie, člen Astronomické společnosti Pardubice a od roku 2007 vedoucím Hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích, kde se mimo jiné věnuje se výchově mládeže v astronomických kroužcích. Jedním z jeho největších koníčků je cestování a fotografování. Účastnil se též tří expedic SAROS za úplným zatměním Slunce (do Turecka v roce 2006, Ruska v roce 2008 a Číny o rok později).

Setkání Zámek Český Krulmov 3

Setkání Měsíce a Venuše z Krumlovského zámku.