Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Osmdesát let od slavnostního otevření českobudějovické hvězdárny

Osmdesát let od slavnostního otevření českobudějovické hvězdárny

Českobudějovická hvězdárna – princezna mezi hvězdárnami
Autor: Bohumil Polesný

Hvězdárna byla široké veřejnosti otevřena v neděli dopoledne o půl jedenácté 14. listopadu 1937. Všechny přítomné, zástupce korporací i významné osobnosti přivítal předseda Jihočeské astronomické společnosti dr. Karel Vodička. Především vyzdvihl zásluhy všech, kteří se na budování hvězdárny podíleli, připomněl amatérského astronoma Zincka, z jehož pozůstalosti bylo vytvořeno na hvězdárně muzeum, a meteorologa dr. Weyde, který v Č. Budějovicích žil a pracoval.

Zúčastnění hosté si vyslechli recitaci básně Klášterského „Štefánik“ v podání K. Vodičkové. Dalšími řečníky byli dr. Stejskal, zástupce městské rady, a prof. Maňák, který sliboval za prof. Blumentritta spolupráci zdejších německých občanů v oblasti astronomie. Nakonec byl vyzván člen městského zastupitelství dr. Vlastislav Zátka, aby přestřihl pásku a účastníci si mohli prohlédnout kopuli hvězdárny s novým zrcadlovým dalekohledem. Tímto počinem se začala naplňovat vize jednoho ze zakladatelů České astronomické společnosti Jaroslava Štycha – „do každého města lidová hvězdárna“.

Stavba hvězdárny byla navržena v roce 1931 a realizována v průběhu let 1931 až 1933. V dalších letech probíhaly dokončovací práce, hvězdárna byla postupně vybavována vnitřním zařízením a také zde byla budována moderní goniometrická stanice. Současně se kolem hvězdárny upravoval pozemek a na něm se vytvářela botanická zahrada. Budova nově postavené hvězdárny byla jednopatrová, architektonicky velmi zdařilá, jednoduchého kubického tvaru ve stylu funkcionalismu. Byla to v podstatě druhá lidová hvězdárna v Československu*). V roce 1935 byla dokončena montáž otáčecího zařízení kopule a nakonec v roce 1937 byl v kopuli hvězdárny namontován nový velký Cassegrainův reflektor o průměru zrcadla 310 mm a ohniskové délce 400 cm, který zhotovil pro zdejší hvězdárnu ing. Viktor Rolčík ze Štefánikovy hvězdárny v Praze. Na jeho zakoupení byl využit peněžní dar Českobudějovické záložny.

Výbor Jihočeské astronomické společnosti při otevření hvězdárny dne 14. 11. 1937. Uprostřed předseda Jihočeské astronomické společnosti prof. Vodička, druhý zprava továrník Vacek Autor: Bohumil Polesný
Autor: Bohumil Polesný

Od svého otevření byla hvězdárna pro širokou veřejnost přístupná za příznivého počasí třikrát v týdnu, a to v pondělí, ve středu a v sobotu. Při pozorování zajímavých jevů (např. zatmění Měsíce) bývala návštěvnost velmi hojná. Byla tak zahájena nová éra činnosti Jihočeské astronomické společnosti, období nadšené odborné i popularizační činnosti jejích členů. Členové se v hojném počtu účastnili odborné práce v planetární, meteorické a sluneční sekci ČAS a při sledování proměnných hvězd. Díky popularizačnímu úsilí členů, zejména v období počátku padesátých let minulého století, se „vesmírná gramotnost“ dostala téměř do každé obce v jižních Čechách. Významným počinem, daleko přesahujícím trvání JAS a později Jihočeské pobočky ČAS, byla myšlenka postavení hvězdárny na Kleti a účast členů pobočky na její realizaci. Tato hvězdárna je jedním z podstatných odkazů JAS pro amatérskou i profesionální astronomii jak v jižních Čechách, tak v celé České republice.

Bohumil Polesný

*) Pro přesnost: Neuvažujeme-li hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích (1912) a hvězdárnu Adolfa Krause v Mikulášovicích (1913), jejichž historie a koncepce jsou v poněkud jiné kategorii.

Štítky: Hvězdárna České Budějovice