Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Planetární stezka v Hradci Králové

Planetární stezka v Hradci Králové

V Hradci Králové jsme postavili Planetární stezku- 6,5 km velký model sluneční soustavy v měřítku 1 ku 1 miliardě.Stezka má celkem 13 zastavení. Začíná u hvězdárny, kde je model Slunceo průměru 1,4 m, 150 m od něj se nachází maličká Země (13 mm kulička),780 m je to k Jupiteru (velikému 14,3 cm)a nejvzdálenějším tělesem je Pluto u lesního hřbitova.

Zvolenému měřítku odpovídají zároveň rozměry těles i vzdálenosti,které mezi nimi musíte ujít. To je velmi důležité, abychom o slunečnísoustavě získali správnou představu - ve skutečnosti je totiž ohromně prázdná.Na každé zastávce je informační tabule se základními údajio příslušném objektu. Kromě Slunce a planet je na stezceumístěna i planetka Ceres a Halleyova kometa.

Když se po stezce vydáte, seznámíte se nejen se vzdálenostmi a velikostmitěles sluneční soustavy, ale zároveň poznáte malebnou krajinuNového Hradce Králové, Zámečku, Roudničky a Kluků. Budete procházet nejprve poasfaltové cestě, potom pěšinou, přes pole, lesem, okolo rybníků Datlík, Cikána Biřička, na konečnou MHD na Novém Hradci a případně až na lesní hřbitov.Pro orientaci může sloužit přiložená mapka a tabulka.

Mapka planetární s<a name=

10Saturn 1,4 kmhráz rybníka Datlík
11Uran 2,9 kmv lese na půli cesty mezi Cikánem a Biřičkou
12Neptun 4,5 kmkonečná MHD na Novém Hradci Králové
13Pluto 6,5 kmu lesního hřbitova (MHD), po žluté značce

Stezku postavili v roce 2005 členové Astronomické společnosti v Hradci Královéa pracovníci Hvězdárny a planetária v Hradci Králové.

Další obrázky ze stezky jsou k vidění na WWW stránkách hradecké hvězdárny:

Obrázky samozřejmě nemohou nahradit osobní návštěvu, takže vás do Hradce srdečně zveme!V sobotu 4. června 2005 v 10 h dopoledne plánujeme oficiální slavnostní otevřenístezky, na nějž bude navazovat společná procházka s odborným výkladem.

Nádherný večer sa stal , keď sa na oblohe stretli Mesiac , Venuša a Mars. Škoda, že Saturn bol tak slabý..

Canon 600D a obj. Canon 18 - 55 mm. Bez úprav iba pridané popisky planét, Mesiaca a blízkej hviezdy.