Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Po stopách Tychona Braheho
Roman Šula Vytisknout článek

Po stopách Tychona Braheho

Tycho Brahe
Třebíčská pobočka České astronomické společnosti a Hvězdárna MKS Třebíč pořádá ve dnech 19. - 22. června 2009 zájezd do Dánska a Švédska tématicky zaměřený především na velevýznamnou postavu astronomické historie, kterou není nikdo jiný, než Tycho Brahe.

Pojedeme klimatizovaným autobusem v pátek 19.6. kolem poledne z Brna přes Třebíč a Prahu, případně podle zájmu i Ondřejov, přizastavit pro nástup lze i v jiných místech kolem trasy ve směru Berlín. Do Dánska je z německého přístavu Rostoky zajištěn trajekt, v Kodani ubytování v hotelu s polopenzí (stravování formou švédských stolů).

Soerne
V sobotu 20. června je na programu prohlídka nejvýznamnějších pamětihodností Kodaně, samotné město je staré přibližně 11 století, takže je co k vidění. Naplánovaná je především návštěva planetária Tycho Brahe, které je největším planetáriem na světě. Astronomických souvislostí je však v Kodani více, například zde žil a pracoval Ejnar Hertzsprung, spoluautor známého HR-diagramu, který se týká klasifikace hvězd. Taktéž téměř celý život v Kodani žil a pracoval nositel Nobelovi ceny za fyziku Niels Bohr, který se krom své profesionální práce světově proslavil i známým výrokem, že "činit jakékoliv předpovědi je vždy ošidné, zvláště když se jedná o budoucnost". Učastníci zájezdu též budou mít příležitost se na pobřeží vyfotit u sochy Malé mořské víly co by památky na dánského spisovatele H.CH. Andersena.

Tradgard
V neděli 21. června pak bude účastníky čekat výlet lodí na švédský ostrov Hven, kde Tycho Brahe přibližně 20 let působil a kde je jednak jeho muzeum a další atrakce, jednak například renesanční zahrada, která začátkem léta vypadá opravdu hezky. Návrat do Kodaně je opět lodí v odpoledních hodinách, návrat do ČR v průběhu pondělí 22. června, záleží na času odjezdu trajektu z dánské strany do Německa.

Zájemci o zájezd pište prosím svoje objednávky na mail: sula@asu.cas.cz a pro případné dotazy je další spojení na hlavního organizátora na stránkách http://www.asu.cas.cz/~sula, cena zájezdu je předběžně 5000,- Kč (včetně DPH), v ceně je doprava včetně trajektu, ubytování s polopenzí a cesta lodí z Kodaně na ostrov Hven a zpět a zákonné pojištění, uzávěrka je koncem dubna, kdy už je nutno závazně objednat a zaplatit potřebný počet lůžek v hotelu. Pro sociálně slabší osoby lze individuálně dohodnout platbu na několik splátek, pro organizace lze zajistit daňový doklad na studijní či pracovní cestu včetně DPH.

Bližší podrobnosti o celé akci budou třebíčskou pobočkou prezentovány na setkání složek ČAS v Jihlavě 18. dubna.

A závěrem odkazy na webové stránky:
Kodaň: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kodaň (česky)
Ostrov Hven: http://www.tychobrahe.com (anglicky, německy, dánsky, švédsky)
Planetárium Tycho Brahe: http://www.tycho.dk (anglicky, dánsky, švédsky)