Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Postavte si svou malou robotizovanou hvězdárnu a nebo si ji prostě kupte
Pavel Marek Vytisknout článek

Postavte si svou malou robotizovanou hvězdárnu a nebo si ji prostě kupte

Asi řada z nás si snila o své malé hvězdárně. Všichni jsme se potýkali s problémy, zda kopuli nebo odsuvnou střechu, jak to bude s otáčením, zda to vůbec někdo vyrobí. Takže se pojďme projít projít po jedné z nich, ať už jako inspiraci k nákupu či ke stavbě.

ROBO DOME

ROBO-DOME od americké společnosti Technical Innovations, Inc., to je malá hvězdárna, o které si nyní budeme chvíli číst. Hvězdárna je právě pro své rozměry určena především pro zájemce o astronomickou fotografii a pozorování se CCD. Je plně robotizována. Co to znamená ? Vše je ovládáno motory a řízeno počítačem. Takže si krásně sedíte v teplíčku a dalekohled dělá co potřebujete. Je určena pro malé a střední dalekohledy do průměru 11" tj. 279mm.

Kolik taková profi legrace stojí ??? Než ji začnete posuzovat, nechte si u nějaké společnosti v ČR udělat nabídku, možná se budete divit, že i přesto, že hvězdárna je vyráběna v U.S.A. je cena více než dobrá. Za kompletní systém včetně zabalení pro přepravu zaplatíte asi 3700 USD tj. necelých 120.000 Kč a to včetně motorů a příslušného dalšího HW a SW pro robotizaci a dálkové ovládání. Pokud by jste ji chtěli na klíč, pak i s dopravou a stavbou na Vašem pozemku v ČR přijde na nějakých 200.000 Kč (včetně cla, DPH, přepravy a montáže) a to už je v možnostech některých hvězdáren či movitějších amatérů.

ROBO DOME

Další informace o této hvězdárně najdete zde

Pavel Marek

Autor je členem České astronomické společnosti od roku1985. Je členem sekce B.R.N.O. - sekce pozorovatelů proměnných hvězdpozorovatelské skupiny Medůza. Je členem Astronomické společnosti v Hradci Kralové. Astronomii se věnuje amatérsky od svých 9 let adnes se věnuje i praktickému pozorování zejména v oblasti proměnných hvězd ato jak vizuálně, tak CCD. Je vlastníkem i několika dalekohledu různýchkonstrukcí a určení.

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem