Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Povětroň - občasník Astronomické společnosti v Hradci Králové
Pavel Marek Vytisknout článek

Povětroň - občasník Astronomické společnosti v Hradci Králové

Ať už začínáte s astronomií nebo jste už "ostřílení borci" určitě si rádi přečtete pár zajímavých článků a když Vám to navíc nabídnou i zadarmo, tak proč to nezkusit. A právě to nabízí Povětroň - občasník Astronomické společnosti v Hradci Králové, tak si zkuste přečíst pár čísel.

Jen pro Vaši malou informaci zde uvedu např. obsah posledního čísla:

Miroslav Brož: 10 otázek a odpovědí (3)
Ondřej Pejcha, Miroslav Brož: Přečetli jsme si
Vladimír Kocour, Miroslav Brož: Dění na obloze v červnu až srpnu 2002
Miloš Nosek: Prstencové sluneční hodiny
Miroslav Brož: Internetový katalog slunečních hodin v Čechách
Kamil Fryš: Zakrývání tubusu dalekohledu celofánem
Vladimír Kocour ml.: Fyziologická optika pro astronomy (3)
Martin Cholasta: Odhalení pamětní desky Arturu Krausovi
Václav Knoll: 10 let Hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích
Martin Lehký, Kamil Hornoch: Setkání SMPH 2002
Petr Sobotka, Jan Skalický: 7. setkání členů skupiny MEDÚZA
Petr Horálek: Příběh o potulném hledání
Program Hvězdárny a planetária v Hradci Králové
Formulář pro Katalog slunečních hodin v Čechách
Martin Cholasta: ASHK kolektivním členem ČAS?

Kompletní archiv najdete zde

Pavel Marek

Autor je členem České astronomické společnosti od roku1985. Je členem sekce B.R.N.O. - sekce pozorovatelů proměnných hvězdpozorovatelské skupiny Medůza. Je členem Astronomické společnosti v Hradci Kralové. Astronomii se věnuje amatérsky od svých 9 let adnes se věnuje i praktickému pozorování zejména v oblasti proměnných hvězd ato jak vizuálně, tak CCD. Je vlastníkem i několika dalekohledu různýchkonstrukcí a určení.

Planetka (5268) Cernohorsky

Snímek stopy planetky (5268) Cernohorsky Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 15.8 magnitudy se nacházela v souhvězdí Pegasa. Po obloze se pohybovala rychlostí 0.36 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 1.121 au od Země a 2.014 au od Slunce. Objevil ji v roce 1971 dr. Luboš Kohoutek v Bergedorfu a pojmenoval ji po českém fyzikovi a pedagogovi Martinu Černohorském (nar. 1923), svém učiteli na Masarykově univerzitě. Autor snímku si považuje za čest, že na stejné univerzitě o více než dvacet let později, byl tehdy docent Černohorský i jeho vzdělavatelem.