Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Pozorování Slunce na vlakovém nádraží

Pozorování Slunce na vlakovém nádraží

Pozorování Slunce přenosnými dalekohledy
Budete-li v sobotu 29. září 2012 cestovat přes Valašské Meziříčí, můžete se zúčastnit oslav 120. výročí zprovoznění železniční trati z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm. Vlastním programem přispěje rovněž Hvězdárna Valašské Meziříčí, která ve spolupráci s Valašskou astronomickou společností zajistí na stanovišti u vlakového nádraží pro zájemce pozorování Slunce přenosnými dalekohledy.

Na jubilující trať budou v tento den vypraveny dva páry historických vlaků, ve Valašském Meziříčí se předvedou současné i historické stroje různých železničních firem. Návštěvníci mohou využít netradiční atraktivní jízdu motorovým vozem po celé stanici a depu kolejových vozidel.

Kromě velkých lokomotiv se předvede i lokomotiva a vůz Rajnochovické lesní železnice a menší a ještě menší železnice: například parní lokomotiva, v níž stačí k přikládání polévková lžíce, nebo lokomotiva, kterou musí strojvedoucí doprovázet podél koleje svižným krokem či během.

Hvězdárna Valašské Meziříčí bude v tento den mimořádně otevřena, zájemci se mohou seznámit s jejím vybavením, navštívit historický objekt Ballnerovy hvězdárny z roku 1929 a rovněž pomocí dalekohledů pozorovat Slunce. Protože je hvězdárna vzdálena od vlakového nádraží asi půl hodiny pomalé chůze do kopce, bude přepravu zájemců zajišťovat zdarma historický autobus.

Za jízdenku na hvězdárnu

V rámci oslav 120. výročí železniční trati Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm se můžete svézt historickým vlakem, který bude vyjíždět z Valašského Meziříčí v 8:30 a ve 12:30 s příjezdem do Rožnova pod Radhoštěm v 9:08, resp. ve 13:10 hodin. Zpět z Rožnova do Valašského Meziříčí bude historická souprava odjíždět v 9:25, resp. ve 14:30 hodin.

Držitelé zvláštních jízdenek opravňujících k jízdě historickým vlakem je mohou využít rovněž k "jízdě" na hvězdárnu. Jejich majitelé budou mít v sobotu 29. září 2012 vstup zdarma do všech objektů Hvězdárny Valašské Meziříčí, kde se mohou zúčastnit prohlídky zařízení, pozorování Slunce dalekohledem a dalších programů. Ostatní návštěvníci zaplatí obvyklé vstupné: dospělí 40 Kč, mládež 30 Kč, děti do 6 let zdarma.

Srdečně zveme všechny milovníky cestování vlakem a zájemce o astronomii.

Podrobnější informace na stránkách Hvězdárny Valašské Meziříčí.

Štítky: Slunce, Pozorování

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd