Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Před 150 lety se narodil Max Planck – na jeho počest
Petr Kubala Vytisknout článek

Před 150 lety se narodil Max Planck – na jeho počest

Max Planck, zdroj: wikipedia
Jméno Maxe Plancka nese nejen planetka, ale také jedna z nejslavnějších a nejúspěšnějších vědeckých institucí. Ve druhém díle třídílného seriálu se podíváme, co vše bylo pojmenováno na počest otce kvantové hypotézy, jehož 150. výročí narození si nyní připomínáme.

Max-Planck-Gesellschaft zur Förderung der Wissenschaften (MPG)

Pod tímto složitým názvem se skrývá obrovská německá nezisková organizace - Společnost Maxe Plancka pro podporu přírodních a společenských věd. MPG má spolkový charakter a patří mezi nejvýznamnější vědecké organizace světa. Celkem zahrnuje na 80 vědeckých ústavů v Německu i dalších evropských státech.

Instituty pod hlavičkou MPG pracují samostatně, nicméně velmi úzce spolupracují navzájem mezi sebou i s univerzitami a dalšími organizacemi.

Max-Planck-Institut für Astronomie, zdroj: Wikipedia
MPG byl založen v roce 1948 a v současnosti má na svém kontě nejvíce Nobelových cen ze všech vědeckých organizací na světě. MPG má přibližně 12 300 stálých zaměstnanců a dalších několik tisíc hostujících vědců. Rozpočet celé organizace se pohybuje okolo 1,4 miliardy euro s tím, že 84% příjmů pochází ze spolkových zdrojů. Ostatní finance získává MPG z výnosů patentů, sponzorských darů apod.

Instituty MPG se vztahem k astronomii a astrofyzice:

• Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg
  • Max Planck Institute for Astrophysics, Garching
  • Max Planck Institute for Nuclear Physics, Heidelberg
  • Max Planck Institute for Physics (Werner Heisenberg Institute), München
  • Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics, Garching
  • Max Planck Institute for Radio Astronomy, Bonn

Zdroj: Wikipedia

Další informace: http://www.mpg.de

Planetka 1069 Planckia

Na počest Maxe Plancka byla v roce 1938 pojmenovaná planetka číslo 1069 Stella Planckia. Objevil ji Maximilian Franz Joseph Cornelius Wolf dne 28. ledna 1927. Průměr objektu se odhaduje na přibližně 43 km.

Medaile Maxe Plancka

Medaili Maxe Plancka uděluje každoročně Německá fyzikální společnost (Deutsche Physikalische Gesellschaft) vědci, který dosáhl významných úspěchů na poli teoretické fyziky. Prvními laureáty byli v roce 1929 Albert Einstein a Max Planck. Z dalších držitelů této ceny jmenujme alespoň některé: Niels Bohr (1930), Max Born (1948), Enrico Fermi (1954), Hans Bethe (1955).

Podrobnosti: zde (pdf)

Mince

Marka s portrétem M.Plancka, zdroj: Wikipedia
Bývala německá měna marka obsahovala v letech 1957 až 1971 minci v hodnotě 2 marky s portrétem Maxe Plancka.

Družice Planck

Evropská kosmická agentura (ESA) připravuje družici pro výzkum reliktního záření s názvem Planck. O družici se dočtete více v článku, který vyjde 24. dubna 2008.