Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Předání planetky 80179 Václavu Knollovi

Předání planetky 80179 Václavu Knollovi

Václav Knoll
V sobotu 21. listopadu 2009 byl ve 14 hodin ve Velkém sále DDM Delta v Pardubicích (kde též sídlí pardubická hvězdárna) slavnostně předán certifikát s planetkou 80179 Vaclavknoll svému jmenovci. Václav Knoll se tak stal třetím astronomem působícím v Pardubicích, který byl vyznamenán touto poctou.

Václav Knoll (narozený v roce 1964) se velmi významným způsobem zasadil o popularizaci astronomie v Pardubicích a Pardubickém kraji. V devadesátých letech minulého století se jako čerstvý absolvent tehdejšího pomaturitního studia astronomie ve Valašském Meziříčí stal vedoucím astronomického oddělení DDM Delta v Pardubicích, z něhož se později stala Hvězdárna barona Artura Krause při DDM Delta v Pardubicích. Pod jeho svérázným vedením se podařilo v astronomických kroužcích odchovat několik mladých nadějných astronomů. Někteří z nich se astronomii aktivně věnují dodnes. Velmi zásadně se také zasadil o vznik Astronomické společnosti Pardubice v roce 2001.

V roce 1995 zorganizoval první mezinárodní expedici SAROS za úplným zatměním Slunce (do Thajska). Své mimořádné organizační schopnosti pak využil ještě při dalších třech expedicích SAROS (v roce 1998 do Venezuely, o rok později do Maďarska a v roce 2006 do Turecka). V roce 2007 mu byl diagnostikován zhoubný nádor na mozku, který ho donutil k omezení téměř veškerých jeho dosavadních aktivit.

Planetka číslo 80179 byla objevena Lenkou Kotkovou 1. listopadu 1999 v Ondřejově. Svého jmenovce tedy získala po celých 10 letech. Základní označení má 1999 VK. Více informací včetně oficiální citace naleznete na planetky.astro.cz.

Předání planetky. Autor: Petr Soukeník
Předání planetky.
Autor: Petr Soukeník
Slavnostní ceremonie předání certifikátu s planetkou se odehrála v sobotu 21. listopadu od 14 hodin ve Velkém sále DDM Delta v Pardubicích. Certifikát svému jmenovci předala sama objevitelka Lenka Kotková. Po předání byl promítnut film "Turecko v záři i ve stínu", který mapuje poslední jím organizovanou expedici za úplným zatměním Slunce do Turecka v roce 2006.

Kromě Václava Knolla mají svou planetku další astronomové působící v Pardubicích. Planetka číslo 7171 patří baronu Arturu Krausovi, po němž pardubická hvězdárna nese jméno. Planetku objevil Antoním Mrkos 13. ledna 1988. Další významný pardubický astronom, Václav Hübner, získal planetku 18647 objevenou Petrem Pravcem 21. března 1998 na observatoři v Ondřejově.

[1] O planetce, citace