Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Představení známky Česká astronomická společnost – 100 let

Představení známky Česká astronomická společnost – 100 let

Poštovní známka věnovaná 100. výročí vzniku České astonomické společnosti
Autor: Česká pošta, s. p.

V prostorách Hvězdárny a planetária Brno bude ve středu 8. listopadu odpoledne u příležitosti 100. výročí založení České astronomické společnosti (to nastane přesně za měsíc, tedy 8. prosince) slavnostně představena známka vydaná Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky. Při této příležitosti bude v provozu příležitostná přepážka České pošty s příležitostným razítkem a ON-LINE příležitostnou nálepkou APOST a R-nálepkou. Česká pošta vydá k této příležitosti i pamětní list.       #s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }

Tiskové prohlášení České astronomické společnosti číslo 242 z 1. 11. 2017

Autorem příležitostné známky s nominální hodnotou 16 Kč je výtvarník Vladimír Suchánek. Autorem rytiny na tzv. obálce prvního dne (FDC) je rytec Bohumil Šneider. Na známce autor znázornil noční oblohu s hvězdami, pod kterou je stylizovaná observatoř. Obálka prvního dne znázorňuje motivy Slunce a Měsíce. Na příležitostném razítku jsou fragmenty budovy Hvězdárny a planetária v Brně.

Hvězdárna a planetárium Brno ve spolupráci s Českou poštou při této příležitosti připravily v prostorách Hvězdárny a planetária Brno program pro veřejnost. Ve 14 hodin se uskuteční slavnostní odhalení známky za přítomnosti zástupců České pošty, České astronomické společnosti, Svazu českých filatelistů a statutárního města Brna. Zároveň bude v době od 13 do 18 hodin zajištěn provoz příležitostné přepážky České pošty, na které bude k dispozici například i příležitostné razítko.

Známka byla vytvořena technikou plnobarevného ofsetu a vychází spolu s obálkou prvního dne (FDC). Nominální hodnota známky činí 16 Kč, což odpovídá poštovnému v rámci České republiky pro obyčejné dopisy do 50 g a pro pohlednice. Vychází v nákladu 750 tisíc kusů a zájemci ji mohou zakoupit na všech filatelistických přepážkách (tedy tam, kde mají pošty svou specializovanou přepážku), na webových stránkách České pošty a dále na vybraných poštách.

O České astronomické společnosti

Česká astronomická společnost je dobrovolné sdružení odborných a vědeckých pracovníků v astronomii, amatérských astronomů a zájemců o astronomii z řad veřejnosti. Patří k nejstarším vědeckým společnostem u nás. Byla založena 8. prosince 1917. Společnost dbá o rozvoj astronomie v Česku a vytváří významné pojítko mezi profesionálními a amatérskými astronomy. Je členem Rady vědeckých společností při Akademii věd České republiky, kolektivním členem Evropské astronomické společnosti a spolupracuje s řadou dalších vědeckých společností v tuzemsku i ve světě. Má téměř 600 individuálních členů a sdružuje hvězdárny, astronomické ústavy a další instituce spojené s astronomií v celkovém počtu 28 kolektivních členů. Náplň práce jejích členů je vědecká a odborná, ale také s velkým přesahem do veřejnosti, Česká astronomická společnost např. provozuje velmi navštěvovaný popularizační portál www.astro.cz či pořádá astronomickou olympiádu pro žáky a studenty.

tiskový tajemník České astronomické společnosti
suchan@astro.cz, 737 322 815

[1] Tisková prohlášení České astronomické společnosti

Štítky: Tisková prohlášení

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Andromeda