Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Propagační akce pardubické hvězdárny na aviatické pouti v Pardubicích

Propagační akce pardubické hvězdárny na aviatické pouti v Pardubicích

Pohled na letištní plochu ze stánku pardubické hvězdárny
Ve dnech 31.5. – 1.6. 2008 se na pardubickém letišti kromě desítek zajímavých letadel a jiných technických exponátů představila i Hvězdárna barona Artura Krause v Pardubicích a Astronomická společnost Pardubice.

Organizátoři Aviatické pouti vyhradili členům ASP potažmo Hvězdárny b. A. Krause plochu pro propagační stánek výměnou za brigádníka z řad ASP, který měl dohlížet na pořádek v době hlavního programu v průběhu obou dnů.

Návštěvníci u stánku pardubické hvězdárny
Návštěvníci aviatické pouti tak měli možnost se dozvědět o spojitosti astronomie a aviatiky v Pardubicích - o osobě barona Krause, po kterém se jmenuje naše hvězdárna a který ve své podstatě napomohl Janu Kašparovi s organizací jeho letů. Bez jeho přičinění by jistě tak brzy a s takovým úspěchem oblohu nedobyl.

Pozorování Slunce refraktorem přes filtr
Velkým lákadlem jak pro děti, tak pro dospělé, bylo pozorování sluneční fotosféry, byť ochuzené o všechny sluneční skvrny, neboť sluneční aktivita je ještě stále v minimu. Byl jistě zážitek, podívat se na naši nejbližší hvězdu a přitom se dozvědět o způsobech, kterak bezpečně a bez rizika pozorovat blížící se zatmění Slunce, které bude z našich zeměpisných šířek pozorovatelné 1. srpna jako částečné. O bohatosti měsíce srpna výjimečné úkazy se lidé dozvěděli z Baronesy - čtvrtletníku hvězdárny.

Pro některé bylo samotné zjištění, že je v Pardubicích hvězdárna, vítanou novinkou. O to víc je nadchlo, že hvězdárna je přístupna veřejnosti a že se v ní nachází druhý největší dalekohled v ČR, který je určen právě k účelům lidovýchovným a popularizačním. Nutno podotknout, že naše observatoř je tu již šestnáctým rokem. Nicméně právě proto jsme uspořádali tuto akci, která měla přiblížit hvězdárnu a zejména astronomii v Pardubicích lidem, kteří o nás buď ještě neslyšeli, nebo stále nevědí, co si mají pod názvem Hvězdárna barona Artura Krause představit. O tom, zdali byla naše snaha úspěšná, se přesvědčíme až s odstupem času.

Petr Komárek

Petr Komárek (* 5. října 1982, Pardubice, Česká republika) je popularizátorem astronomie, člen Astronomické společnosti Pardubice a od roku 2007 vedoucím Hvězdárny barona Artura Krause v Pardubicích, kde se mimo jiné věnuje se výchově mládeže v astronomických kroužcích. Jedním z jeho největších koníčků je cestování a fotografování. Účastnil se též tří expedic SAROS za úplným zatměním Slunce (do Turecka v roce 2006, Ruska v roce 2008 a Číny o rok později).

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.